Trendit osaksi markkinointia – näin reagoit nopeasti ja vaikuttavasti

Markkinointiaiheisia kuvituksia

Markkinointi elää ajassa ja parhaimmillaan se kulkee sen hengessä, ei perässä. Trendien hyödyntäminen voi tuoda kampanjoihin tuoretta ilmettä, lisätä näkyvyyttä ja tehdä viestistä kohderyhmälle entistä kiinnostavamman. Mutta miten trendien aallonharjalla pysytään käytännössä?

Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla otat ajankohtaiset ilmiöt haltuun fiksusti ja omaan brändiin sopivasti.

1. Seuraa aktiivisesti ja laajasti

Trendejä syntyy jatkuvasti, ja niiden tunnistaminen vaatii silmien ja korvien pitämistä auki. Seuraa sosiaalista mediaa, uutisia, toimialasi vaikuttajia ja myös oman kohderyhmäsi suosimia kanavia. Hyödynnä Google Trendsiä, TikTokin trendilistoja tai LinkedInin keskusteluja. Pidä myös oma viestintätiimisi ajan tasalla siitä, mitä pinnan alla kuplii.

2. Valitse trendit, jotka sopivat brändillesi

Kaikki trendit eivät sovi kaikille. Valitse ilmiöitä, jotka tukevat brändisi arvoja, tyyliä ja viestinnän tavoitteita. Jos jokin trendi tuntuu keinotekoiselta tai pakotetulta omassa sisällössä, se voi jopa kääntyä itseään vastaan. Aitous ja konteksti ratkaisevat. Uskottavuus säilyy, kun pysyt omassa linjassasi.

3. Toimi ajoissa mutta älä kiireessä

Trendien hyödyntämisessä ajoitus on tärkein. Kun ilmiö on kuuma, siihen kannattaa tarttua nopeasti, muttei hätiköiden. Hyvä idea voi kuivua kasaan, jos toteutus on puolivillainen. Siksi kannattaa varautua myös ennakolta: tee itsellesi valmiita sisältöpohjia tai reagointimallipohjia, joita voi muokata nopeasti tilanteen mukaan.

4. Tee oma versiosi

Trendien hyödyntäminen ei tarkoita sitä, että täytyy toistaa muiden tekemää. Mieti, miten voisit tuoda ilmiöön oman näkökulmasi. Voit kääntää sen huumoriksi, tuoda siihen alasi erityispiirteitä tai kommentoida sitä kriittisesti. Persoonallinen toteutus erottuu ja jää paremmin mieleen.

5. Mittaa vaikutuksia ja opi niistä

Kaikki trendit eivät tuota samanlaista tulosta. Jotkin saattavat kerätä hurjasti näkyvyyttä, mutta eivät välttämättä tuota haluttuja toimintoja. Toiset taas voivat toimia loistavasti tietyssä kohderyhmässä. Seuraa tuloksia ja analysoi, mikä toimi ja miksi. Näin olet seuraavalla kerralla entistä valmiimpi.

 

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close