Kilpailijaseuranta markkinoinnissa ei ole vakoojatouhua, vaan strategista ja tavoitteellista työtä. Kun ymmärrät, mitä kilpailijat tekevät, saat oivalluksia, jotka auttavat tekemään parempia päätöksiä – ja erottumaan fiksusti.
Markkinointi ei tapahdu tyhjiössä. Jokainen kampanja, lanseeraus ja sisältö peilautuu kilpailijoiden liikkeisiin – halusimme tai emme. Siksi kilpailijaseuranta ei ole vain isojen brändien etuoikeus, vaan olennainen osa jokaisen yrityksen markkinointia.
Miten siis seurata kilpailijoita ja hyödyntää havainnot oman markkinoinnin kehittämisessä? Tässä viisi käytännön vinkkiä:
Ensimmäinen askel on selvittää, ketä vastaan todella kilpailet. Suorat kilpailijat tarjoavat samanlaisia tuotteita tai palveluja, mutta älä unohda epäsuoria kilpailijoita – he ratkaisevat saman asiakastarpeen eri keinoin.
Tee lista 3–5 suorasta kilpailijasta ja 2–3 epäsuorasta. Seuraa heitä systemaattisesti esimerkiksi Google Alerts -hälytyksillä, sosiaalisen median seurantalistoilla tai markkinointiteknologian avulla.
Miten kilpailijat puhuvat asiakkailleen? Minkälaisia visuaalisia linjauksia he käyttävät? Näiden tarkastelu paljastaa paljon brändin asemoinnista ja kohderyhmästä.
Tarkastele muun muassa sloganeita, tone of voicea ja verkkosivujen rakennetta. Kysy itseltäsi: Miten meidän brändimme erottuu – ja miten se voisi erottua vielä selkeämmin?
Seuraa tarkasti, milloin kilpailijasi lanseeraavat uusia tuotteita, järjestävät kampanjoita tai julkaisevat sisältöä? Näistä ajoituksista ja sisällöistä voi oppia sekä ajoituksesta että aiheista, jotka resonoivat kohderyhmässä.
Tallenna kilpailijoiden uutiskirjeet ja seuraa heidän somejulkaisujen suosiota. Käytä työkaluja, kuten Semrushia tai Meta Ad Librarya, nähdäksesi heidän mainoksiaan ja kampanjoitaan.
Miltä kilpailijan asiakaspolku näyttää? Onko heidän verkkosivunsa helppokäyttöinen? Miten he palvelevat asiakkaitaan eri kanavissa? Asiakaskokemuksen havainnointi voi tarjota arvokkaita oivalluksia – kunhan sitä tehdään eettisesti ja hyvällä maulla.
Voit tarkastella kilpailijan asiakaspolkua esimerkiksi seuraamalla heidän verkkosivustonsa rakennetta tai tilaamalla uutiskirjeen. On tärkeää kuitenkin muistaa, että tarkoitus ei ole kopioida toisten ratkaisuja, vaan inspiroitua ja löytää omaan toimintaan sopivia kehityskohtia. Kilpailijoiden työn kunnioittaminen kuuluu hyvään liiketoimintatapaan – ja usein se vie myös pidemmälle.
Kilpailijaseuranta tuottaa paljon tietoa, mutta tärkeintä on osata tulkita sitä fiksusti. Mitä havaintosi kertovat markkinan suunnasta? Missä kilpailijasi onnistuvat, ja missä sinä voit olla vielä parempi?
Älä tyydy kopioimaan. Käytä havaintoja inspiraationa, mutta tee aina omannäköistäsi markkinointia – se, mikä toimii muilla, ei välttämättä sovi sinun yleisöllesi.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.