Some on viime vuosina vallannut asemaa yritysviestinnän työkaluna. Perinteinen tiedote on kuitenkin edelleen elintärkeä työkalu uutistoimitukselle ja näin ollen myös yrityksille.
Jos yritykselläsi on kiinnostavaa kerrottavaa, on lehdistötiedote parhaimmillaan erittäin nopea ja edullinen tapa saada medianäkyvyyttä. Samaan aikaan on hyvä tiedostaa, että jopa pienten paikallislehtien sähköpostiin saapuu päivittäin kymmeniä lehdistötiedotteita.
Miten tiedotteen läpimenoa mediassa voisi siis parantaa? Kokosimme Effetin vinkit paremman tiedotteen laatimiseen.
Ensimmäinen ja tärkein asia on tiedotteen otsikointi. Napakka, yllättävä otsikko kiinnittää toimittajan huomion, jolloin hän vaivautuu lukemaan loputkin tiedotteesta. Niinpä otsikkoon kannattaa panostaa. Mieti hetki, mikä tiedotteessa on kiinnostavaa ja merkittävää ja miten voisit ilmaista sen ytimekkäästi, mutta pysäyttävästi.
Uskalla myös rohkeasti jättää kaikki taustatiedot loppuun ja nosta kiinnostavin tai uusin tieto heti tiedotteen kärkeen. Jos et ole varma, mikä uutisesi on, sinun kannattaa miettiä onko tiedotteen lähettäminen ylipäätään tarpeellista.
Ole konkreettinen ja käytä helppoa, arkipäiväistä kieltä. Vältä monimutkaisia ja pitkiä lauseita ja muista, ettei lukija välttämättä tunne oman alasi termistöä tai lyhenteitä. Muista myös oikolukea tiedotteesi huolella, sillä toistuvat kirjoitusvirheet syövät viestisi uskottavuutta.
Panosta myös loogiseen rakenteeseen. Hyvä mediatiedote koostuu perinteisesti otsikosta, muutaman lauseen ingressistä sekä leipätekstistä, jonka voi jakaa osiin yhdellä tai kahdella väliotsikolla. Huolehdi, että tiedote pysyy asiassa ja vastaa ainakin seuraaviin kysymyksiin: kuka, mitä, missä, miksi, milloin ja miten?
Hyvä ja laadukas kuva tai grafiikka voi olla jopa syy siihen, miksi toimituksessa tartutaan itse tiedotteeseen. Älä siis käytä tylsiä pönötyskuvia tai kuvapankkien kuvituskuvia, vaan pyri siihen, että kuva on mielenkiintoinen, hyvälaatuinen ja sisältää toimintaa.
Kuvan lisäksi tiedotteessa on hyvä olla sitaatteja, sillä useimmiten lukijat ovat kiinnostuneempia ihmisistä kuin asioista. Lisäksi sitaatit tuovat leipätekstiin monipuolisuutta ja värikkyyttä. On kuitenkin tärkeää, että sitaatit tuovat tiedotteeseen jotain uutta, eivätkä toista jo aiemmin kerrottua. Kirjoita siis nasevimmat asiat ihmisten suuhun ja jätä muu leipätekstiin.
Yhtä oikeaa lähetysajankohtaa lehdistötiedotteelle ei ole olemassa, vaan se riippuu monesta asiasta. Lähetysajankohtaa miettiessä on hyvä pohtia esimerkiksi sitä, mille medioille olet tiedotetta lähettämässä ja mitkä ovat heidän julkaisuaikataulunsa. Mieti myös, onko aihe ajankohtainen ainoastaan nyt vai voiko juttua lykätä myöhemmäksi.
Seuraa myös päivän uutistilannetta: jos meneillään on jotain suurta, kannattaa tiedotteen lähettämistä mahdollisuuksien mukaan siirtää, sillä muuten se luultavasti jää isomman uutisen jalkoihin. Ota huomioon jo tiedossa olevat tulevat uutistapahtumat ja kaupalliset juhlapäivät, jolloin uutiskirjeitä satelee toimittajien sähköpostiin runsaasti.
Varmista, että tiedotteessa on aina vähintään yhden yhteyshenkilön nimi, titteli, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Yhteyshenkilön on syytä olla tavoitettavissa heti tiedotteen lähdettyä ja mielellään ainakin koko loppupäivän ajan.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.