Miten yrityksesi erottuu somessa? Näin parannat näkyvyyttä ja sitoutumista

Sosiaalisesta mediasta on tullut vakiintunut osa elämäämme: etsimme sieltä tietoa, luemme arvosteluja, teemme ostoksia ja käymme keskusteluja.

Sosiaalista mediaa kannattaakin rohkeasti hyödyntää yritysmarkkinoinnissa, vaikka uuden kanavan käyttöönotto saattaakin tuntua aluksi vaikealta. Somenäkyvyyden parantaminen voi auttaa rakentamaan ja kasvattamaan brändiä, saavuttamaan uusia asiakkaita ja lisäämään myyntiä.

Listasimme Effetin vinkit somenäkyvyyden parantamiseen.

1. Optimoi tilisi

Somepalvelut ovat eräänlaisia hakukoneita. Tilejä tulee siis optimoida, jotta ne tavoittavat halutun kohderyhmän. Varmista ainakin, että käyttäjänimesi ja profiilisi bio eli esittelyteksti ovat selkeitä ja tuovat heti esille sen mitä teet.

Lisäksi profiilistasi on hyvä löytyä linkki esimerkiksi verkkosivuillesi ja toimintakehotus, jolla asiakasta kannustetaan tekemään jotakin, kuten napsauttamaan painiketta. Katso myös, että tililläsi on laadukas, yritykseesi liittyvä profiilikuva.

2. Laadi julkaisuaikataulu

Seuraajien löytämiseksi ja sitouttamiseksi on tärkeää tuottaa monipuolista sisältöä säännöllisesti. Palveluiden algoritmit nimittäin suosivat tilejä, jotka ovat aktiivisia ja tuottavat monipuolista sisältöä. Hyödynnä siis alustojen eri ominaisuuksia, kuten kuvapostauksia, keloja, live-lähetyksiä ja tarinoita.

Tekemisen helpottamiseksi kannattaa luoda julkaisuaikataulu tai -kalenteri. Sen avulla viestinnän tekemiseen tulee varattua aikaa ja se pysyy säännöllisenä ja on huomattavasti nopeampaa. Mieti etukäteen tulevia julkaisuja: mitä yrityksessäsi on meneillään, mitä teema- tai juhlapäiviä on tulossa ja voiko sisältöjä tehdä valmiiksi varastoon.

3. Tunne yleisösi ja kommunikoi heidän kanssaan

Sinun ei kannata pyrkiä luomaan sisältöä, joka kiinnostaa ja miellyttää kaikkia. Sen sijaan valitse kohderyhmä tarkkaan ja tuota juuri heille kohdennettua sisältöä, joka aiheuttaa reaktioita ja tuo seuraajalle lisäarvoa. Voit myös suoraan kysyä seuraajiltasi, mikä juuri heitä kiinnostaa ja millaista sisältöä he haluaisivat nähdä.

Myös sitoutuminen on somessa tärkeää. Houkuttele siis käyttäjiä reagoimaan, kommentoimaan tai tykkäämään julkaisuistasi. Muista olla myös itse aktiivinen ja reagoida muiden julkaisuihin. Etsi aktiivisesti uusia tilejä, joita seurata ja joiden kanssa kommunikointi on mielekästä. Näin algoritmi tuo sinua helpommin esille muille käyttäjille.

4. Panosta avainsanoihin

Avainsanat eli hashtagit ovat yksi tehokkaimmista tavoista saada someseuraajia, sillä niiden avulla voit tavoittaa uusia käyttäjiä, jotka ovat kiinnostuneita tuottamasi kaltaisesta sisällöstä. Avainsanat kannattaakin miettiä aina julkaisukohtaisesti.

Valitse avainsanat, joita kohderyhmäsi seuraa todennäköisimmin ja huomioi valinnassa ainakin avainsanan hakujen määrä. Liian ison avainsanan sisällä postauksesi katoaa massan joukkoon nopeasti. Pienemmällä avainsanalla postauksesi pysyy näkyvillä kauemmin, mutta liian pienellä avainsanalla et tavoita tarpeeksi ihmisiä.

5. Seuraa tuloksia ja kehitä toimintaasi

Tulosten seuraaminen auttaa sinua tunnistamaan, mikä somessasi toimii ja mikä ei. Tuloksia voi seurata useiden eri mittareiden ja työkalujen avulla, kuten tarkastelemalla näyttökertoja ja tavoitettavuutta, vuorovaikutusta, seuraajien määrää, klikkauksia ja tapahtumia.

Tulosten perusteella voit pohtia, millaisen sisältöön kannattaa jatkossa panostaa ja millaisia muutoksia sinun tulee tehdä. Muista kuitenkin, ettei tykkäysten määrä ole aina se tärkein mittari ja ettei seuraajien määrä korvaa laatua.

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close