Viestintä ei ole enää pelkkää tiedottamista – parhaimmillaan se on vuoropuhelua ja yhteistä tekemistä. Kun sekä työntekijät että asiakkaat osallistuvat viestintään aktiivisesti, viesti vahvistuu, luottamus kasvaa ja yhteisöllisyys kehittyy. Mutta miten osallistavaa viestintää voi rakentaa arjessa?
Tässä viisi käytännön tapaa.
Sen sijaan että viestintäpolitiikka, somekampanjat tai asiakasviestit päätetään pienessä piirissä, miksi ei kysyttäisi ideoita suoraan tiimiltä tai asiakkailta?
Järjestä ideointityöpajoja, avaa somekanavissa keskusteluketjuja ja kysy seuraajilta, mitä sisältöä he haluaisivat teiltä nähdä? Osallistuminen lisää sitoutumista ja tuo mukaan näkökulmia, joita ei muuten olisi huomattu.
Pelkkä palautteen kerääminen ei riitä. On tärkeää kertoa avoimesti, miten palautteita on hyödynnetty ja millaisia muutoksia niiden pohjalta on tehty. Kun ihmiset huomaavat, että heidän mielipiteensä vaikuttaa, he osallistuvat mielellään jatkossakin.
Viestintä kiinnostaa enemmän, kun siinä näkyvät ihmiset projektien ja palveluiden takana. Esittelemällä tiimiläisiä ja jakamalla asiakkaiden tarinoita viestintään syntyy lämpöä ja samaistuttavuutta, jotka vahvistavat suhdetta kohdeyleisöön.
Osallistaminen ei vaadi suuria strategisia projekteja. Pienillä äänestyksillä, kyselyillä tai teemaehdotuksilla voi antaa ihmisille mahdollisuuden vaikuttaa viestintään. Pienet valinnatkin vahvistavat tunnetta kuulluksi tulemisesta.
Mitä helpompaa osallistuminen on, sitä todennäköisemmin ihmiset lähtevät mukaan. Nopeat kyselyt, äänestykset ja kevyet palautelomakkeet madaltavat osallistumiskynnystä ja tekevät vuorovaikutuksesta vaivatonta ja luontevaa.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.