Näin teet yritysviestinnästä aidosti saavutettavaa ja inklusiivista

Monimuotoinen tiimi yhdistää nyrkkinsä yhteistyön merkiksi työpöydän äärellä.

Yritysviestinnän tulisi olla sellaista, että mahdollisimman moni voi ymmärtää ja hyödyntää sitä. Inklusiivinen ja saavutettava viestintä ei ole pelkästään eettinen valinta, vaan se myös laajentaa kohderyhmää ja parantaa asiakaskokemusta.

Näillä käytännön vinkeillä voit kehittää yrityksesi viestintää saavutettavammaksi ja inklusiivisemmaksi.

1. Viesti ymmärrettävästi kaikille

Vältä kapulakieltä, erikoistermejä ja liian pitkiä lauserakenteita. Kirjoita selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta mahdollisimman moni ymmärtää viestisi. Käytä helposti hahmotettavia luetteloita, väliotsikoita ja kuvia tukemaan sanomaasi.

Älä kirjoita esimerkiksi, että: ”Proaktiivinen operatiivinen lähestymistapa fasilitoi strategista synergiaa.”, vaan mieti toisenlainen muotoilu, kuten: ”Ennakointi auttaa tiimiä työskentelemään sujuvammin yhdessä”.

2. Tee digisisällöistä esteettömiä

Varmista, että verkkosivusi, uutiskirjeesi ja sosiaalisen median sisältösi ovat saavutettavia kaikille. Käytä riittävää kontrastia tekstin ja taustan välillä, tarjoa tekstivastineet kuville ja varmista, että sivustosi toimii myös ruudunlukijoilla.

Varmista ainakin:

  • Riittävä kontrasti tekstin ja taustan välillä
  • Alt-tekstit kuville ja kaavioille
  • Selkeät fontit ja riittävän suuri tekstikoko
  • Videoissa tekstitykset ja mahdollisesti viittomakielinen tulkkaus

3. Hyödynnä monimuotoista kuvastoa

Kuvastolla ja tarinoilla on suuri vaikutus siihen, miten ihmiset kokevat brändisi. Valitse kuvia, joissa esiintyy monenlaisia ihmisiä sukupuolen, etnisyyden, iän ja toimintakyvyn näkökulmasta. Muista myös inklusiivinen kieli ja vältä stereotyyppisiä tai sukupuolittuneita ilmaisuja, kuten ”miesvoittoinen ala”.

4. Kuuntele ja ota palautetta vastaan

Inklusiivinen viestintä vaatii dialogia. Kysy aktiivisesti palautetta asiakkailta ja työntekijöiltä. Käytä kyselyitä ja palautekanavia selvittääksesi, miten hyvin viestintäsi huomioi erilaiset taustat ja tarpeet. Hyödynnä monimuotoista tiimiäsi viestintästrategian kehittämisessä.

5. Ota inklusiivisuus osaksi yrityksen arvoja

Inklusiivisuus ei saa olla vain yksittäinen kampanja. Se tulisi näkyä osana yrityksen arvoja ja päivittäistä toimintaa. Julkaise verkkosivustollasi monimuotoisuuslinjaus ja varmista, että niin sisäinen kuin ulkoinen viestintä ovat yhdenmukaisia. Rekrytoinnissa käytä inklusiivista kieltä ja tarjoa henkilöstölle koulutuksia saavutettavuuden parantamiseksi.

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close