Joulu on yksi vuoden tärkeimmistä markkinointisesongeista monille yrityksille. Onnistunut jouluviestintä voi paitsi lisätä myyntiä myös vahvistaa yrityksesi brändiä ja luoda lämpimiä asiakassuhteita. Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla voit varmistaa, että yrityksesi jouluviestintä osuu oikeaan.
Joulusesonkiin valmistautuminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Laadi viestintäkalenteri, joka kattaa kaikki tärkeät kanavat ja ajankohdat. Huomioi myös erilaiset kohderyhmät ja mukauta viestit heidän tarpeisiinsa. Esimerkiksi joulukuun alussa voi korostaa inspiraatiota ja lahjaideoita, kun taas viime hetken muistutukset voivat painottua nopeisiin toimituksiin tai lahjakortteihin. Muista, että hyvin suunniteltu kampanja jättää tilaa joustavuudelle ja mahdollistaa reagoimisen sesongin aikana tapahtuviin muutoksiin.
Jouluviestintä ei ole pelkkää tuotteiden myyntiä – se on myös tunteiden herättämistä. Käytä tarinankerrontaa, kuvia ja videoita, jotka vetoavat asiakkaidesi tunteisiin. Joulun ytimessä ovat lämpö, yhteisöllisyys ja antamisen ilo. Viestisi voi esimerkiksi kertoa siitä, kuinka tuotteesi tai palvelusi tuo iloa ja hyötyä lahjan saajalle. Hyödynnä yrityksesi arvoja joulun hengessä. Jos esimerkiksi tuet paikallisia hyväntekeväisyyskohteita, kerro siitä osana viestintääsi.
Jouluna asiakkaiden aikataulut ovat usein tiukat, ja he arvostavat palveluita, jotka tekevät heidän elämästään helpompaa. Tarjoa selkeitä lahjaehdotuksia, valmiiksi paketoituja ratkaisuja tai nopeita toimitusvaihtoehtoja. Muista viestiä näistä palveluista näkyvästi – ja selkeästi. Voit esimerkiksi luoda verkkosivustollesi lahjaoppaan, jossa tuotteet on jaoteltu eri kategorioihin, kuten ”Lahjoja äidille” tai ”Alle 50 euron lahjat”.
Onnistunut jouluviestintä tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat – olipa kyseessä sosiaalinen media, sähköpostikampanjat, fyysiset myymälät tai verkkosivut. Käytä visuaalisesti yhtenäistä ilmettä kaikissa kanavissasi ja varmista, että viesti on aina linjassa brändisi äänen kanssa. Hyvä vinkki on järjestää somessa joulukalenteri tai lahjakorttiarvonta. Interaktiiviset kampanjat luovat sitoutumista ja tavoittavat laajan yleisön.
Joulu on täydellinen hetki osoittaa arvostusta asiakkaita kohtaan. Lähetä henkilökohtaisia kiitosviestejä, tarjoa pieniä yllätyksiä tai anna etuja seuraavaan ostokertaan. Tämä luo hyvää tahtoa ja kannustaa asiakkaita palaamaan myös joulun jälkeen. Voit esimerkiksi lähettää kiitosviestin, joka sisältää henkilökohtaisen alennuskoodin uudelle vuodelle. Tämä jättää asiakkaalle positiivisen mielikuvan yrityksestäsi.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.