Tee viestinnästäsi vaikuttavampaa saavutettavuuden avulla

Viestintä on onnistunutta vasta silloin, kun viesti tavoittaa ja tulee ymmärretyksi. Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni voi käyttää ja ymmärtää viestintääsi riippumatta esimerkiksi iästä, kielitaidosta, laitteesta tai toimintarajoitteista.

Saavutettavuus ei ole vain velvoite julkiselle sektorille, se on myös kilpailuetu. Kun viestintä on selkeää ja saavutettavaa, yrityksesi saa enemmän näkyvyyttä, luottamusta ja sitoutuneita asiakkaita.

Tässä viisi käytännön vinkkiä, joilla voit parantaa viestintäsi saavutettavuutta heti.

1. Kirjoita selkeästi ja ymmärrettävästi

Monimutkainen kieli ja pitkät lauserakenteet vaikeuttavat viestin ymmärtämistä. Käytä lyhyitä virkkeitä, vältä ammattislangia ja valitse tuttuja sanoja. Testaa viestejäsi: jos kollega, ystävä tai asiakas ymmärtää viestin yhdellä lukemalla, teksti on todennäköisesti tarpeeksi selkeä. Käytä väliotsikoita, listauksia ja kappalejakoja. Ne auttavat hahmottamaan sisältöä nopeasti.

2. Tee digisisällöistä helppokäyttöisiä kaikille

Saavutettavuus alkaa teknisestä toteutuksesta. Varmista, että verkkosivusi ja uutiskirjeesi toimivat eri laitteilla ja ruudunlukuohjelmilla. Kuvat ja grafiikat tarvitsevat alt-tekstit, jotka kuvaavat olennaisen sisällön. Lisää videoihin ja podcasteihin tekstitys tai litterointi, ne auttavat myös niitä, jotka selaavat ilman ääntä. Voit testata verkkosivusi saavutettavuuden esimerkiksi saavutettavuustestauksella.

3. Muista kontrastit ja visuaalinen selkeys

Hyvä kontrasti tekstin ja taustan välillä parantaa luettavuutta. Liian vaaleat sävyt, pienet fontit tai tiivis taitto voivat tehdä sisällöstä vaikeasti hahmotettavan. Selkeä typografia, riittävä riviväli ja looginen rakenne ovat saavutettavuuden perusta. Tavoittele visuaalisuutta, joka näyttää hyvältä mutta toimii myös silloin, kun värit tai kuvat eivät lataudu.

4. Tee sisällöistä löydettäviä

Saavutettavuus liittyy myös siihen, kuinka helposti ihmiset löytävät viestisi. Käytä ymmärrettäviä otsikoita ja hakukoneystävällisiä termejä. Älä piilota tärkeintä viestiäsi pitkän johdannon taakse, vaan tuo ydin heti esiin. Tarkista, että linkkitekstit ovat kuvaavia, esimerkiksi “lue lisää viestinnän saavutettavuudesta” on parempi kuin “lue lisää”.

5. Ota saavutettavuus osaksi viestinnän arkea

Saavutettavuus ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuva tapa tehdä viestintää. Kouluta tiimiäsi, testaa sisältöjä käyttäjillä ja päivitä materiaaleja säännöllisesti. Kun saavutettavuus on osa arkea, se näkyy laadussa, ja asiakkaasi kiittävät. Pyydä palautetta. Jos joku kertoo, ettei pysty käyttämään viestintääsi, se on arvokas mahdollisuus kehittyä.

 

Kuva: Freepik

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close