Strateginen vai sisällöntuottaja? Tunnista juuri teille sopiva viestintäkumppani

Ihminen käyttämässä puhelinta

Yrityksen viestintä on koko organisaation näkyvin ja kuuluvin ääni. Siksi oikean viestintäkumppanin valinta on päätös, joka voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten yrityksesi näkyy, kuulostaa ja ymmärretään.

Olitpa etsimässä jatkuvaa viestintätukea, projektikohtaista apua tai strategista sparraajaa, hyvä kumppani tekee arjesta sujuvampaa ja viestinnästä vaikuttavampaa. Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla valitset juuri teille sopivan viestintäkumppanin.

1. Määrittele tarpeesi ja odotuksesi

Ennen kuin lähdet etsimään kumppania, kirkasta itsellesi, mihin apua oikeasti tarvitaan. Kaipaatko strategista näkemystä, sisällöntuotantoa, kriisiviestinnän tukea vai kaikkea näitä? Selkeästi määritelty tarve auttaa paitsi löytämään oikeanlaisen kumppanin, myös helpottaa yhteistyön aloitusta. Kun tavoitteet ja odotukset ovat alusta asti selvät, päästään nopeammin tuloksiin. Tee esimerkiksi lyhyt lista toiveista ja tarpeista ennen yhteydenottoa. Näin pystyt kuvaamaan kumppaniehdokkaille heti, mitä etsit.

2. Tarkista kokemus ja toimialaosaaminen

Hyvä viestintäkumppani ymmärtää viestien lisäksi myös bisnestä. Kokemus eri toimialoilta voi olla arvokasta, mutta erityisen hyödyllistä on, jos kumppani tuntee juuri teidän toimialanne erityispiirteet, sidosryhmät ja viestinnän haasteet. Kysy rohkeasti referenssejä tai pyydä esimerkkejä toteutetuista projekteista. Näin saat paremman käsityksen kumppanin tyylistä, laatuvaatimuksista ja osaamisen laajuudesta.

3. Arvioi, miten yhteistyö toimii käytännössä

Tekninen osaaminen ja luova lahjakkuus eivät yksin riitä, jos yhteistyö ei toimi. Hyvä viestintäkumppani kuuntelee, kysyy ja kommunikoi avoimesti. Yhteistyön sujuvuus näkyy myös arjen pienissä asioissa: miten nopeasti kumppani vastaa viesteihin, miten hyvin aikataulut pitävät ja miten muutoksiin reagoidaan. Viestintäkumppanuus on ennen kaikkea luottamussuhde. Varaa alkuun tutustumistapaaminen ja tunnustele, miltä yhteistyö tuntuu.

4. Panosta strategiseen ajatteluun

Jos etsit pitkäaikaista kumppania, etsi sellaista, joka ei ainoastaan tee viestintää, vaan auttaa myös miettimään miksi. Strateginen kumppani osaa nähdä kokonaisuuden, ehdottaa uusia näkökulmia ja tukea viestinnän pitkäjänteistä kehittämistä. Kun kumppani ymmärtää yrityksesi tavoitteet ja kulttuurin, viestinnästä tulee johdonmukaista ja vaikuttavaa.

5. Katso hintaa pidemmälle

Budjetti on tietenkin tärkeä, mutta viestinnässä halvin vaihtoehto harvoin on paras. Eri kumppaneiden hinnoittelumallit voivat vaihdella: toiset veloittavat projekteittain, toiset kuukausipohjaisesti. Keskity hintalapun sijaan arvoon, jonka saat: miten hyvin kumppani ymmärtää tavoitteesi, mitä lisäarvoa hän tuo, ja miten yhteistyö tukee pitkän aikavälin kasvua.

Kuva: Katemangostar/Freepik

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close