
Kesäloma hiljentää toimistot ja ihmisiä on vaikeampi tavoittaa, mutta sosiaalinen media ei hiljene. Moni seuraaja viettää enemmän aikaa puhelimella, mikä tekee kesästä loistavan mahdollisuuden näkyä, erottua ja pitää yhteyttä yleisöön. Tässä viisi vinkkiä siihen, miten ylläpidät aktiivista someläsnäoloa lomakaudenkin keskellä.
Kesälomien lähestyessä ajastus on viestijän paras ystävä. Kun arki hiljenee, ajastetut sisällöt pitävät somekanavat aktiivisina ja viestinnän suunnitelmallisena. Kannattaa laatia valmiiksi kepeitä ja ajankohtaan sopivia julkaisuja ja aikatauluttaa ne tasaisesti eri kesäviikoille. Näin et ole riippuvainen lomalla olevista kollegoista, ja some pysyy elävänä. Facebookin ja Instagramin julkaisut voi ajastaa helposti Meta Business Suitella, ja LinkedInissä ajastus onnistuu joko suoraan tai erillisten työkalujen avulla. Näin viestintä rullaa, vaikka itse olisitkin jo rannalla.
Kesäviestinnässä kannattaa hyödyntää sesongin tunnelmaa: lämpöä, huumoria ja rentoutta. Ammatillinenkin viestintä voi kesällä olla hieman leikkisämpää. Käytä kuvituksessa aurinkoa, värejä ja lomateemoja, ja uskalla olla persoonallinen. Postaa siis kuvia mökiltä, ajatuksia riippumatosta, behind the scenes -materiaalia hiljaisesta toimistosta tai vaikkapa kesäbingo viestijän arjesta. Rento sisältö toimii kesällä paremmin kuin ryppyotsainen tiedottaminen.
Kesä on loistava hetki kierrättää parhaita paloja aiemmista julkaisuista. Nosta esiin suosittuja blogitekstejä, asiakaspalautteita, kulissien takaisia kuvia tai vanhoja kampanjoita, jotka ovat yhä ajankohtaisia. Uusille seuraajille sisältö voi olla täysin uutta, ja pitkäaikaiset seuraajat muistavat ne ehkä lämmöllä.
Osallista yleisöä yksinkertaisilla kysymyksillä tai kepeillä äänestyksillä, kuten: mikä on kesän paras viestintämoka tai kenen lomakuva on tunnelmallisin? Voit myös haastaa seuraajasi jakamaan omia lomakuviaan tai keksimään luovia vastauksia viestintäaiheisiin kesäkysymyksiin. Tärkeintä ei ole täydellisyys, vaan matala kynnys osallistua ja tuoda esiin yhteisöllisyyttä – se pitää tilin elävänä, vaikka varsinaista uutisointia olisi vähemmän.
Kesällä on täysin sallittua kertoa seuraajille, että tiimi on lomalla. Se ei vähennä yrityksen ammattimaisuutta, vaan tekee brändistä inhimillisemmän ja helpommin lähestyttävän. Samalla on hyvä muistaa, ettei jokaista somepäivää tarvitse täyttää väkisin. Kun viestintä on suunniteltu fiksusti, yksittäinen hiljainen päivä ei ole ongelma, vaan se voi tuoda kaivattua hengähdystilaa myös seuraajille ja erottua edukseen somen julkaisujen virrassa.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.