Black Friday 2025: rakenna kampanja, joka tuo tuloksia

Black Friday kalenterimerkintä

Black Friday ei ole enää kaukana. Marraskuun suurin ostospäivä on monelle yritykselle ratkaiseva hetki ja samalla tärkeä lähtölaukaus koko loppuvuoden sesonkiin. Kun kampanja onnistuu, se voi tuoda uusia asiakkaita, kasvattaa liikevaihtoa ja luoda pohjaa joulusesongin onnistumiselle. Mutta kova kilpailu tarkoittaa myös sitä, että sattumanvarainen kampanjointi ei riitä.

Viime vuosien kuluttajatutkimukset antavat hyvän kuvan siitä, mikä oikeasti toimii. Kokosimme viisi vinkkiä, jotka auttavat yritystä rakentamaan erottuvan ja tuloksia tuottavan Black Friday -kampanjan.

1. Tee viestinnästä relevanttia

Personointi on tärkeää, mutta pelkkä nimi viestissä ei riitä. Asiakkaat arvostavat sisältöä, joka vastaa heidän tämänhetkisiin tarpeisiinsa. Uskollinen kanta-asiakas ilahtuu VIP-edusta tai ennakkopääsystä, kun taas passiivisempi asiakas voi innostua rohkeammasta alennuksesta ja ”ikävöimme sinua” -viestistä. Kysy itseltäsi: jos olisin tämän asiakkaan kengissä, mitä odottaisin juuri nyt, ja suunnittele viestintää sen mukaan.

2. Hyödynnä mobiiliviestintää

Sähköposti on Black Fridayn peruskivi, mutta mobiili täydentää sitä erinomaisesti. Sähköpostien avausprosentti on 20 prosenttia, kun taas tekstiviestien keskimääräinen avausprosentti on 98 prosenttia. Käytä tekstiviestejä kuitenkin harkiten, esimerkiksi viime hetken muistutukseen tai rajatun tarjouksen avaamiseen. Ja muista antaa hyvä syy liittyä listalle: ilmainen toimitus tai isompi alennus toimii usein tehokkaana kannustimena.

3. Anna tekoälyn keventää työtäsi

Black Friday -kampanjan valmistelu vie paljon aikaa. Tekoäly voi helpottaa arkea esimerkiksi otsikoiden ideoinnissa, vaihtoehtoisten tekstien tuottamisessa A/B-testeihin tai asiakassegmentoinnin tukena. Voit esimerkiksi hyödyntää tekoälyä ennakoimaan, milloin asiakas tekee seuraavan ostoksen, ja kohdentaa Black Friday -viestisi hänelle juuri silloin, kun hän on ostoaikeissa. Kun käytät tekoälyä työkaluna, sinulle jää enemmän aikaa siihen, missä olet korvaamaton: asiakkaan ymmärtämiseen.

4. Rakenna luottamusta asiakasarvioilla

Black Friday houkuttelee paljon uusia asiakkaita, joille brändisi ei ole ennestään tuttu. Tällöin luottamus ratkaisee ostopäätöksen tekemisessä. Arvostelut, tähdet ja käyttäjien jakamat kuvat voivat olla se viimeinen tönäisy, jonka uusi asiakas tarvitsee. Lisää siis arvosteluja näkyviin esimerkiksi tuotesivuille, ostoskoriin ja kampanjauutiskirjeisiin.

5. Hyödynnä koko marraskuu

Black Friday sai alkunsa yhtenä päivänä, mutta vuosien varrella siitä on tullut kokonainen sesonki. Nykyään kampanjoita pyöritetään koko marraskuun ajan, ja asiakkaat odottavat tarjouksia jo hyvissä ajoin ennen itse perjantaita. Tämä antaa enemmän aikaa viestiä eri kohderyhmille ja keventää painetta yhdeltä päivältä.  Mieti, voisitko aloittaa kampanjasi aikaisemmin esimerkiksi kanta-asiakkaille suunnatulla “early access” -kampanjalla ja laajentaa tarjouksia kohti Black Friday -viikonloppua.

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close