Tee monimutkaisesta yksinkertaista: vinkit B2B-someen

Ihminen selaamassa puhelinta

”Meillä on hyvä tuote, mutta kukaan ei tiedä siitä”. Tämä lause on tullut vastaan useammankin asiakkaan suusta. Ja usein syy löytyy viestinnästä: B2B-sisältö jää helposti tekniseksi, sisäsiistiksi ja etäiseksi.

Mutta vaikka puhumme yrityksille, todellisuudessa viestimme ihmisille. Ihmisille, jotka haluavat kiinnostua, ymmärtää ja luottaa. Kun sisältö herättää tunteita ja tarjoaa arkea helpottavia ratkaisuja, se alkaa tukea sekä myyntiä että brändiä.

Tässä viisi vinkkiä, jotka voivat auttaa sinua viemään somesisällöt seuraavalle tasolle.

1. Tunne asiakkaan arki ja haasteet

B2B-ostajat eivät hae listaa tuotteen ominaisuuksista, vaan helpotusta arjen paineisiin. Mieti, onko asiakkaidesi ongelmana aikataulujen kiristyminen, resurssipula vai kasvutavoitteet? Kun sisältö vastaa näihin tilanteisiin, se tuntuu heti relevantilta. Mieti siis aina: mitä hyötyä lukija saa juuri tästä postauksesta?

2. Näytä osaaminen asiakastarinoiden kautta

Konkreettinen esimerkki tekee palvelusta uskottavan. Case-tarinat, referenssit ja asiakkaiden omat kommentit auttavat osoittamaan, miten olet ratkaissut heidän haasteensa. Tämä tuo esiin asiantuntijuuden ilman päälle liimattua myyntiä. Pyydä asiakkaalta lupa hänen kokemuksensa jakamiseen, ja anna hänen äänensä kuulua.

3. Hyödynnä asiantuntijoita ja heidän ääntään

B2B-yrityksen suurin pääoma on sen asiantuntijat. Kun he näkyvät somessa, luottamus yritykseen kasvaa. Moni asiantuntija arastelee aluksi esiintymistä, mutta totuus on, että kännykällä kuvattu nopea videovinkki voi saada paljon enemmän huomiota kuin hiottu brändivideo. Kasvot ja aito ääni tekevät sisällöstä inhimillisen, ja se kiinnostaa.

4. Tee monimutkaisesta yksinkertaista

Tekninen prosessikaavio ei toimi somessa. Mutta entä jos tiivistäisit saman asian kolmen kohdan grafiikkaan tai 30 sekunnin videoksi? Kun asiat esitetään selkeästi ja visuaalisesti, yleisö saa nopeasti kiinni ydinsanomasta ja haluaa ehkä kuulla lisää.

5. Ole johdonmukainen ja pitkäjänteinen

Yksi hyvä postaus on kuin kipinä. Se sytyttää kiinnostuksen, mutta tuli pysyy yllä vain jatkuvalla polttoaineella. B2B-sisällöissä luottamus rakentuu ajan kanssa. Hyödynnä sisältökalenteria ja versioi samaa aihetta useammasta kulmasta eri kanaviin. Näin viesti pysyy elossa.

 

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close