Rakenna asiakasreferenssi, joka myy ja vakuuttaa – 5 vinkkiä B2B-yrityksille

Bisneskumppanit kättelemässä

Asiakastarinat ovat yksi tehokkaimmista tavoista näyttää, mitä yrityksesi osaaminen todella merkitsee asiakkaalle. Hyvä referenssi tekee palveluista konkreettisia, herättää luottamusta ja inspiroi uusia asiakkaita.

Mutta millainen on tarina, joka jää mieleen ja saa kiinnostumaan? Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla luot asiakastarinan, joka ei vain kerro, vaan myös myy.

1. Aloita asiakkaan tilanteesta, haasteesta tai tavoitteista

Hyvä tarina lähtee aina asiakkaasta, ei sinusta. Kerro siis, mikä oli heidän lähtötilanteensa? Mitä tavoitteita tai haasteita heillä oli? Avaa tarinassa esimerkiksi asiakkaan kiireet, resurssien rajallisuus, tai monikanavaisuuden haasteet. Kun lukija tunnistaa itsensä haasteista, hän on heti mukana.

2. Valitse oikea asiakas ja haastateltava

Paras asiakastarina syntyy, kun asiakas ja sen haastateltava ovat avoimia ja halukkaita kertomaan sekä hyvistä että haastavista hetkistä. Asiakkaan ja haastateltavan valintaan kannattaakin kiinnittää huomiota. Panosta siis siihen, että asiakkaalla on halu jakaa tarina ja että haastateltava pystyy puhumaan kokemuksistaan innostuneesti ja rehellisesti. Jos asiakkaalla on hyvä tarina yhteistyöstä, se resonoi paremmin.

3. Rakenna tarinasta matka

Älä tyydy listaamaan lopputuloksia, vaan tee tarinasta matka. Esittele haasteet, välivaiheet, ongelmat ja miten niiden kautta saavutettiin ratkaisu. Kerro esimerkiksi, miten projekti lähti käyntiin, mitä muutoksia tehtiin matkan varrella ja mitä opittiin. Tarinan kaari tekee kokonaisuudesta kiinnostavan ja helposti seurattavan.

4. Asiakkaan ääni ja tulokset näkyviin

Mikään ei vakuuta paremmin kuin asiakkaan omat sanat. Lainaus, kuten ”palvelusopimus helpottaa arkea ja säästää aikaa” tuo tarinaan aitoutta ja elävyyttä. Lisäksi selkeät numerot, mittarit tai muut konkreettiset vaikutukset (esim. ajansäästö tai näkyvyyden kasvu) tekevät tarinasta vakuuttavan.’

5. Monista ja hyödynnä pitkään

Erinomainen asiakastarina elää eri kanavissa: blogina, uutiskirjeessä, somepostauksina, videona. Hyödynnä samaa tarinaa eri muodoissa ja tiivistä tarvittaessa eri tarkoituksiin. Näin investointi asiakastarinan tekemiseen tuottaa pidemmän ajan hyödyn.

 

Kuva: wavebreakmedia_micro, freepik

Jenna Auranaho

Sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close