
Uutiskirje voi olla markkinoinnin tehokkain kanava, mutta vain, jos se todella avataan. Jos avausprosenttisi laahaa alle toimialan keskiarvon, on aika pysähtyä miettimään, mistä se johtuu.
Tässä viisi konkreettista vinkkiä, joilla saat uutiskirjeesi auki ja luetuksi.
Moni unohtaa, että uutiskirjeen ensimmäinen avauskynnys ei liity sisältöön, vaan siihen, kuka viestin lähettää. Vastaanottaja päättää sekunneissa, avaako viestin vai siirtääkö sen roskakoriin. Lähettäjän nimen tulisi olla selkeä ja luottamusta herättävä, ei siis pelkkä yrityksen nimi, vaan esimerkiksi “Jenna / Viestintätoimisto Effet”. Tämä tekee viestistä henkilökohtaisemman ja kasvattaa luottamusta.
Varmista lisäksi, että käytät tunnistettavaa sähköpostiosoitetta, etkä esimerkiksi no-reply-osoitteita. Lukija haluaa tuntea, että hänen on mahdollista vastata viestiin tai tavoittaa oikea henkilö.
Uutiskirjeen otsikko toimii sähköpostilaatikossa kuin mainosbanneri. Paras otsikko herättää uteliaisuuden, lupaa konkreettista hyötyä tai koskettaa tunteita. Testaa otsikoissasi esimerkiksi:
Muista myös esikatseluteksti (preview text). Se on usein ensimmäinen sisältöpala, jonka lukija näkee otsikon lisäksi. Hyödynnä sitä jatkamalla otsikon tarinaa ja lisäämällä siihen toimintakehotus tai lupaus.
Yksi yleisimmistä uutiskirjeiden virheistä on lähettää sama viesti koko kontaktilistalle. Segmentointi ja personointi nostavat avausprosenttia merkittävästi. Hyödynnä uutiskirjealustasi mahdollisuuksia ja jaa vastaanottajat esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden mukaan, ostohistorian perusteella tai maantieteellisesti, jos se on liiketoiminnallesi relevanttia.
Personointi voi olla muutakin kuin vastaanottajan etunimen lisääminen otsikkoon. Voit esimerkiksi muokata sisältöä kullekin segmentille kiinnostavammaksi. Jos uutiskirje tuntuu vastaanottajasta räätälöidyltä, avausprosentti nousee ja myös konversiot paranevat.
Moni lähettää uutiskirjeensä tietyllä kellonlyömällä vain siksi, että “aina on tehty niin”. Paras aika vaihtelee kuitenkin kohderyhmän mukaan. Joillekin se on aikaisin aamulla ennen työpäivän alkua, toisille lounastauolla tai illalla. Testaa eri ajankohtia A/B-testauksen avulla ja analysoi tulokset.
Myös viikonpäivällä on merkitystä. B2B-uutiskirjeissä tiistai ja torstai ovat usein tehokkaimpia päiviä, mutta tietyillä toimialoilla myös sunnuntai-ilta toimii hyvin, kun vastaanottajat valmistautuvat alkavaan työviikkoon. Älä siis tyydy oletuksiin, vaan luota dataa, sillä se kertoo totuuden.
Vastaanottajalistan koko ei ole uutiskirjeen kannalta se tärkein asia, vaan tässäkin laatu ratkaisee. Jos listallasi on paljon passiivisia kontakteja, avausprosentti kärsii. Tee siis säännöllisesti listan siivousta. Poista turhat osoitteet, jotka eivät ole avanneet viestejä pitkään aikaan ja varmista, että yhteystietosi ovat ajan tasalla. Voit myös tehdä aktivointikampanjoita, joissa kysyt passiivisilta kontakteilta, haluavatko he edelleen saada viestejäsi.
Kun listasi on aktiivinen, paranevat sekä avaus- että klikkausprosentit, mikä myös vahvistaa lähettäjämaineesi sähköpostialustoilla ja vähentää uutiskirjeen riskiä päätyä roskapostiin.
Kuva: Andrew Neel, Unsplash
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.