Älä hiljene, vaikka ympärillä olisi vaikeaa

Talouden kääntyminen kasvuun antaa odottaa itseään. Yhä useampi yrittäjä tuskailee tyhjentyneen tilauskirjan äärellä pohtien, mikä avuksi. Moni on joutunut luovuttamaan ja sulkemaan tilauskirjansa lopullisesti. Miksi niin?

Kun talous sakkaa, monen yrityksen ensimmäinen – ja helpoimmalta tuntuva – reaktio on leikata markkinoinnista. Silloin käy helposti niin, että samalla kun olet poissa näkyvistä, olet poissa asiakkaiden mielistä.

Markkinointia ei tehdä vain näkyvyyttä varten. Sen arvo syntyy siitä, että tunnet asiakkaasi: heidän tarpeensa, toiveensa, haaveensa ja kipupisteensä. Kun ymmärrät, mitä asiakkaasi todella arvostavat ja tarvitsevat, tiedät miten voit heitä auttaa. Pystyt viestimään tavalla, joka vaikuttaa, ja elät mukana asiakkaan maailmassa. Pystyt tarjoamaan ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Sinusta tulee tarpeellinen.

Älä siis hiljene, vaikka ympärillä olisi vaikeaa.

Tuntemalla asiakkaasi kilpailijoitasi paremmin ja olemalla heihin aktiivisesti ja säännöllisesti yhteydessä, olet aina askeleen edellä. Voit kohdentaa viestisi tarkemmin, tarjota juuri oikeita palveluita oikeaan aikaan ja rakentaa pitkiä asiakassuhteita.

Asiakasymmärrys on strateginen kilpailuetu, joka kantaa sinut ja yrityksesi myös vaikeampien aikojen yli.

Älä huuda kovimmin, vaan ymmärrä paremmin

Kovien aikojen keskellä asiakkaat tekevät valintojaan entistä tarkemmin. He eivät etsi sitä, joka huutaa kovimmin, vaan sitä, joka todella ymmärtää heidän tilanteensa.

Keskity kuuntelemaan asiakkaitasi. Kuulet kokemuksia arjen haasteista ja tarpeista, joita et ehkä ole ajatellutkaan. Kuulet ongelmista, joihin asiakkaasi kaipaavat ratkaisua, ja jotka painavat heidän mieltään.

Kun sitten lähestyt asiakkaitasi, älä kerro mitä teet, vaan miten voit helpottaa heidän arkeaan. Kun avaat silmäsi näkemään asiakkaat ihmisinä tarpeineen, huolineen ja toiveineen, voit tehdä myös viestinnästäsi koskettavaa ja markkinoinnista tehokasta.

Tilauskirjaan alkaa jälleen tulla merkintöjä ja hiljalleen se alkaa täyttyä. Tyhjä tilauskirja ei ole loppu, vaan alku. Se on mahdollisuus pysähtyä ja nähdä asiakkaat uudella tavalla.

Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Kokenut kumppani osaa kuunnella, analysoida ja jalostaa asiakkaiden ajatukset selkeiksi oivalluksiksi. Hän pystyy rakentamaan viestit, jotka puhuttelevat juuri sinun tavoittelemaasi asiakaskuntaa. Tekemään näkyviksi ne ratkaisut, joita sinä voit tarjota ja joilla voit heitä auttaa.

Sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi, tietäen että asiakkaasi tulevat kuulluksi ja ymmärretyksi myös viestinnässäsi.

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close