Auta, älä myy

Luottamuksen rakentaminen on vaikeaa ja kestää kauan, mutta se on helppo menettää silmänräpäyksessä.

Luottamus on elävä tunne. Se on hauras, helposti särkyvä ja usein korjaamaton.

Liiketoiminnassa – jos missä – luottamus toiseen osapuoleen on ehkä tärkein päätöksentekoon vaikuttava tekijä. Luottamus on elävä tunne ja ihmisillä tunteet voimakkaasti ohjaavat rationaalista aivopuoliskoamme.

Brändin rakentamisessa on tärkeä synnyttää ihmisissä tunteita. Sanat unohtuvat, teotkin häipyvät unholaan, mutta tunteet jotka toisessa herätät, säilyvät hänen mielessään ikuisesti.

Dataohjatussa maailmassamme markkinoijilla on käytössään valtavat määrät tietoa asiakkaistaan ja seuraajistaan. Valitettavasti yhä edelleen moni markkinoija syyllistyy hätäilyyn – tai pahimmillaan jopa ahneuteen. Jos uusi verkkosivujesi kävijä kiinnostuu viestistäsi ja suostuu antamaan yhteystietonsa päästäkseen kiinni tarjoamaasi sisältöön, älä vaani ja hyökkää hänen kimppuunsa. Nopein tapa tappaa kiinnostus on tarttua vartti oppaan lataamisen jälkeen puhelimeen ja syöksyä kysymään, olisiko toinen kiinnostunut jo ostamaan – vaikkei todennäköisesti ole vielä edes kunnolla ehtinyt tutustua tarjoamaasi sisältöön.

Tuntuiko tutulta? Itselläni ainakin on lukuisia tämän kaltaisia negatiivisia kokemuksia.

Luottamus ei synny ensikontaktista. Anna asiakkaallesi aikaa edetä rauhassa. Hänen on vakuututtava siitä, että juuri sinua kannattaa kuunnella. Hänen on kyettävä luomaan mielikuva tilanteesta, jossa hän on valittuasi sinun tuotteesi tai palvelusi. Jos tarjoamasi sisältö on hänelle hyödyllistä, hän todennäköisesti palaa ja etsii täydentävää tietoa sivuiltasi. Pikku hiljaa opit tuntemaan hänet paremmin ja tarjoamaan hänelle aina vain hyödyllisempää tietoa. Jos onnistut, luottamus sinuun rakentuu pala palalta. Kun perusta on kunnossa, tulee se hetki, jolloin on paikka suoralle kontaktille. Toimialasta, tuotteesta, palvelusta ja monesta muusta asiasta riippuu, kestääkö tuo matka päiviä, viikkoja, kuukausia vai vuosia.

Tärkeintä on malttaa mielensä. Älä siis ryntää myymään, vaan auta.

Vain siten syntyy luottamus. Luottamus, joka George MacDonaldin sanoin on ”suurempi kohteliaisuus kuin rakkaus.”

 

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close