Terveisiä saksalaisilta vuokramarkkinoilta

Klo 14.18 | 20.05.2016
VTS-KOTIEN ASUKASVIESTI TOUKOKUU 2016. Tampereen suurin vuokranantaja, VTS-kodit, kouluttaa asukastoimikuntiaan ahkerasti. Tänä keväänä Murikassa kurkistettiin Euroopan vuokramarkkinoille ja opittiin, että saksalainen ottaa muuttaessaan tiskipöydän mukaansa ja riitelee vuokranantajan kanssa pienimmistäkin naarmuista.

Suomalaisista noin 30 prosenttia asuu vuokralla, kun Saksassa sama luku on peräti 54 prosenttia. Sikäläinen vuokrataso vaikuttaa suomalaisesta hämmästyttävän edulliselta, mutta hintaeroon löytyy selkeä syy: asuntojen hyvin erilainen varustelutaso.

– Saksassa huoneisto vuokrataan yleensä ilman mitään kalusteita. Asukas tuo muuttaessaan esimerkiksi tiskipöydän, jääkaapin, lieden, vaatekaapit, lattiapinnoitteet ja kylpyhuonekalusteet. Tämä johtuu siitä, että saksalaiset haluavat asua itsensä näköisesti, Vuokralaiset ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita sanoo.

Huoneiston kunto
syynätään tarkasti

Huoneiston kunto dokumentoidaan huolellisesti aina vuokralaisen vaihtuessa.

– Saksassa tehdään erittäin tarkat huoneistokatselmukset. Olen ollut mukana seuraamassa kuinka asunnon omistaja videokuvasi seinät, kirjoitti ylös kaikki naarmut ja lopputuloksena oli 20-sivuinen, hyvin yksityiskohtainen "narinalista", Anne Viita kertoo.

– Sellainen tarvitaan, sillä Saksassa riidellään molemmin puolin huoneistojen kunnosta. Sekä vuokranantajat että vuokralaiset ovat hyvin pedantteja.

Asukas vastaa
lämmityksestä

Kaukolämpötalossa asuva suomalainen ei arvaakaan, miten koleaa saksalaisessa kerrostalossa voi talvella olla. Sähkö on kallista, joten asuntoja ei lämmitetä yhtä lämpimiksi kuin meillä. Asukkaat huolehtivatkin tarkasti ikkunoidensa tiivistämisestä.

– Saksassa on huoneistokohtaiset lämmitysjärjestelmät ja useimmiten asukas maksaa lämmityksen itse. Vähävaraisille asukkaille myönnetään kylminä talvina lämmityskuluihin tarkoitettua asumistukea.

Yksi asia yhdistää kaikkia kasvukeskuksia, niin Tamperetta kuin Berliiniä: asuminen on liian kallista.

– Suurella osalla suomalaisista menee asumiseen reilusti yli puolet käteen jäävästä ansiotulosta. Sitä ei voi sanoa kohtuuhintaiseksi asumiseksi.

Hybridiviestintä Effet vastaa VTS-kotien Asukasviestin ulkoasusta ja sisällöntuotannosta. Voit lukea lehden täällä.

Twitter

Effetin twiittauksia

Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.