LÄHTÖKOHTA: Vapriikki on vuonna 1996 avattu monipuolinen museokeskus Tammerkosken rannalla. Museokeskuksessa on pinta-alaa noin 14.000 neliötä, josta puolet on näyttely- ja yleisötiloja. Niiden lisäksi museokeskuksessa sijaitsevat tutkimus- ja toimistotilat, arkeologinen toiminta ja puutyöverstas. Kuva-arkisto, käsikirjasto ja auditorio valmistuivat vuonna 2000.
Museon ohjelmistossa on kerrallaan aina yli kymmenen näyttelyä, joiden teemat vaihtelevat historiasta tekniikkaan ja luonnontieteisiin.
Vapriikki käytti viestinnässään sosiaalista mediaa jo ennen kuin aloitti yhteistyönsä Effetin kanssa. Sisällöissä oli kuitenkin hyvin vähän videomateriaalia, koska osaamista talon sisällä ei ollut riittävästi. Museolla oli tarve esitellä näyttelyitään – ja erityisesti pysyvien näyttelyiden osalta kaivattiin keinoja niiden saattamiseksi yleisön tietoisuuteen uusilla, mielenkiintoisilla tavoilla.
RATKAISU: Yhteistyössä Vapriikin viestinnän kanssa lähdimme ideoimaan erilaisia videosisältöjä museokeskuksen markkinointiin. Erityisesti somekanavissa julkaistut lyhytvideot saivatkin nopeasti suuren suosion.
MUUTA: Koronapandemian keskeytettyä perinteisen museotoiminnan etsimme yhdessä uusia tapoja yhteyden luomiseksi yleisön kanssa. Näyttelyistä järjestettiin luentoja, jotka Effet striimasi livenä verkkoon. Uusimpana mediana käyttöön on otettu podcast. Museojuttu-sarjassa asiantuntijat vievät kuulijat mielikuvamatkalle Vapriikin näyttelyiden aiheisiin ja syntyperiin kerran kuukaudessa syventäen entisestään tietoutta näyttelyiden aiheista. Effet vastaa podcastien tuotannosta. Museojuttuja voi kuunnella esimerkiksi Radioplayn kautta.
”Saimme aikaiseksi tosi kivaa yhteistyötä heti alusta alkaen. Olemme löytäneet uusia ideoita ja tapoja tuoda esiin meidän näyttelytoimintaamme Vapriikissa”, sanoo viestintäsuunnittelija Tähtitalvikki Poikajärvi.
”On helppoa tuoda esiin sitä uusinta vaihtuvaa näyttelyä, mutta me yritimme Effetin kanssa keksiä keinoja tuoda esille myös meidän pysyvää ohjelmistoamme. Sellaisia pidempiaikaisempia näyttelyitä. Ja siinä onnistuimme tosi hyvin.”
”Myös luentojemme striimaukset onnistuivat upeasti, saimme niistä valtavan hyvää palautetta asiakkailta.”
”Yhteistyötä on tarkoitus jatkaa ja kehitellä taas uusia tapoja tuoda esiin meidän näyttelytoimintaamme niin Museokeskus Vapriikissa kuin myös sisarmuseossamme Museo Milavidassa”, Tähtitalvikki Poikajärvi toteaa.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.