Kaikki on muutosta – eli onko sitä enää mikään? Mutta juuri siksi pitäisikin kiinnittää huomiota yksityiskohtiin ja ihmisiin arjessa, jotta jatkuvan muutoksen teossa onnistuu.
Sanotaan, että työpaikoilla ja organisaatioissa on kaksi asiaa, joista ihmiset eivät tykkää: asioiden nykytila ja muutos. Mutta uudistua pitää. Mitä teet? Ja miten?
Tkt Pasi Hellsten tutki väitöskirjaansa varten muutoksen johtamista organisaatioissa. Hänen viestinsä on konkreettinen: muutosta pitää tehdä ja johtaa huomattavasti nykyistä henkilölähtöisemmin.
Muutos pitää perustella, se pitää avata niille, keitä se koskee ja miten se heitä koskee. Pitää viestiä, koko ajan ja selkeästi.
Pitää varata aikaa ja resursseja, sillä mikään muutos ei tapahdu hetkessä eikä ala toteutua onnistuneesti ja tuottavasti heti. Takaiskuja tulee, mutta niihin voi varautua.
Pasi Hellsten uskoo, että helpoimmalla pääsee, kun yrityksissä esimiehet ja johto tuntevat henkilöstön. Eli kun heillä on ollut aikaa oppia tuntemaan ihmiset ja tietämään, mikä näitä motivoi. Prosessi tehostuu, kun henkilöstölle annetaan mahdollisuus kertoa, mitä voisi tehdä paremmin. Tekijäthän sen työn todellisina asiantuntijoina tietävät.
Mutta onko niin – kuten nykysananlasku sanoo: ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta on aikaa tehdä uudestaan?
Pasi Hellstenin ajatuksia muutoksen johtamisesta ”Muutoksessa onnistuminen vaatii vaivannäköä” löytyy verkosta: tampereenkauppakamarilehti.fi
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.