Täydellinen uutiskirje – ulkoasu, joka huomataan

Effetin Uutiskirje-blogisarjasta saat viestinnän ammattilaisten vinkit tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin.

Kuusi vinkkiä uutiskirjeen ulkoasuun

Uutiskirjeen visuaaliseen suunnitteluun kannattaa panostaa, sillä toimiva ulkoasu kasvattaa klikkausten ja sitä kautta asiakkuuksien määrää.

1) Tekniikka

Huomioi sähköpostiohjelmien tekniset eroavaisuudet. Jokainen sovellus toimii omalla tavallaan, oli kyseessä sitten Outlook, Gmail tai jokin muu. Muotoile uutiskirjeesi niin, että vastaanottaja näkee sen tärkeimmät elementit, käytti hän mitä tahansa sähköpostiohjelmaa.

Näin onnistut:

  • Käytä taulukoiden muotoilussa joustavaa käytäntömallia
  • Tee kuville alt-tekstit, niin vastaanottaja ymmärtää niiden sisällön, vaikka kuvat eivät aukeaisikaan.
  • Lisää linkki, josta vastaanottaja pääsee lukemaan viestisi selaimen kautta.

2) Logo

Logo on tärkein osa yrityksesi brändiä. Pidä siis huolta, että se on mukana lisäämässä uutiskirjeidesi huomioarvoa ja luotettavuutta. Sijoita logo ylös vasemmalle tai alas oikeaan kulmaan – tai käytä luovuuttasi!

3) Sisältö

Valtaosa sähköposteista luetaan mobiililaitteella. Pitkät tekstit kannattaa jakaa useampaan osaan, niin ne toimivat paremmin pienissä näytöissä. Kirjoita yhteen kappaleeseen enintään kolme lyhyttä virkettä, jotta viestisi pysyy helppolukuisena.

Elävöitä kappaleita väliotsikoilla, lihavoinneilla, kursiiviteksteillä sekä listauksilla. Korosta kuitenkin vain tärkeimpiä asioita ja hyödynnä valkoista tilaa. Näin lukija ymmärtää heti ydinviestisi, vaikka vain silmäilisi tekstiä.

4) Kuvat

Grafiikka ja muu kuvitus elävöittää uutiskirjettä, mutta viestiä ei kannata rakentaa kokonaan kuvien varaan. Iso osa vastaanottajista ei näe niitä lainkaan, sillä esimerkiksi Gmailin käyttäjistä liki puolet on estänyt kuvien automaattisen lataamisen.
Käytä kuvia siis vain tekstin tukena ja huomion herättäjänä, älä viestin pääsisältönä. Muista pienentää kuvakoko, niin vältät pitkät latausajat.

5) Toimintakehote

Uutiskirjeellä on oltava selkeä fokus eli tarkkaan määritelty tavoite mitä vastaanottajan halutaan tekevän. Tähän tähdätään toimintakehotteella. Parhaiten toimii klikattavaa nappia muistuttava kehotepainike, joka kiinnittää lukijan huomion ja kannustaa toimimaan, esimerkiksi tilaamaan e-oppaan. Sijoita painike viestin alkupäähän, jotta sen näkevät hekin, jotka eivät lue tekstiä loppuun asti.

6) Brändi-identiteetti

Yrityksen brändin tulee näkyä kaikessa viestinnässä, myös sähköpostimarkkinoinnissa. Vastaanottajien pitäisi tunnistaa lähettäjä jo viestin ulkoasun perusteella. Käytä siis aina samantyylisiä kuvia sekä yrityksesi värejä. Pysyttäydy myös valitsemassasi äänensävyssä. Eli jos puhuttelet viestin saajaa rennon tuttavallisesti, niin älä ryhdy kovin viralliseksi seuraavassa uutiskirjeessä.

Hyödynnä uutiskirjealustaa (template). Sen avulla yhdenmukaistat helposti kaikkien viestiesi ulkoasun ja säästät aikaa. Liitä alustaan logo, värit ja muut brändielementit sekä sosiaalisen median jakonapit.

Vähemmän on enemmän

Ulkoasulla ei tarkoiteta vain estetiikkaa, vaan myös käytettävyyttä ja helppoutta – eli lukijaystävällisyyttä. Tämä puolestaan heijastuu klikkausten määrään. Älä siis ylikuormita uutiskirjettä erilaisilla elementeillä, koska silloin kirje aukeaa hitaasti ja vastaanottajasi kyllästyy odottamaan ja klikkaa muuta luettavaa. Yksinkertaisempi lopputulos välittää viestisi tehokkaammin.

Design is not just how something looks. Design is how it works. –Steve Jobs

#effet #viestinnänkumppanisi #oivallammeosaamisesi

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close