Täydellinen uutiskirje – segmentointi

Effetin Uutiskirje-blogisarjasta saat viestinnän ammattilaisten vinkit tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin. Sarjan kolmannessa osassa keskitytään kohderyhmän määrittelyyn eli viestin kohdentamiseen oikeille vastaanottajille.

Lähetä oikeat viestit oikeille vastaanottajille

Segmentoi vastaanottajat varmistaaksesi, että lähetät oikeat viestit oikealle asiakasryhmälle. Näin vastaanottajat saavat sinulta vain sellaista sisältöä, josta ovat kiinnostuneet. Onnistuneen viestinnän myötä yhä useampi haluaa pysyä postituslistallasi ja sitoutua asiakkuuteen.

Muutamia vinkkejä segmentointiin:

Ostoprosessin vaiheet

Kun tunnistat missä ostoprosessin vaiheessa uutiskirjeesi tilaajat ovat, tiedät myös millaisia viestejä heille kannattaa lähettää. Jo olemassa olevalle asiakaskunnalle ei toimi samansisältöinen viesti kuin potentiaaliselle uudelle asiakkaalle. Jokaiselle ostoprosessin vaiheelle kannattaa kohdistaa oma uutiskirjeensä.

Ostoprosessin vaiheet:

  • Tietoisuus. Uutiskirjeen tilaaja ilmaisee ongelmansa.
  • Harkinta. Hän määrittelee selvästi käsillä olevan ongelman ja harkitsee vaihtoehtoja.
  • Päätös. Hän tekee valinnan tai pyytää ratkaisemaan ongelman.

Ostajapersoonat

Vastaanottajaa kiinnostavan uutiskirjeen laatiminen on helpompaa, jos sinulla on mielikuva henkilöstä, jolle haluat viestin osoittaa. Luo siis kuvitteellisia ostajapersoonia, jotka edustavat tyypillistä asiakaskuntaasi. Voit aloittaa ryhmittelyn jakamalla vastaanottajasi esimerkiksi iän, paikkakunnan ja sukupuolen perusteella.

Verkkoanalytiikka

Tarkastele seuraavaksi verkkoanalytiikkaasi, olisiko siellä erotettavissa selviä suuntauksia, joita voisit hyödyntää segmentoinnissa.

Markkinoinnin automaatiotyökalun avulla voit poimia vaikkapa ne asiakkaat, jotka ovat ladanneet julkaisemiasi oppaita tai lukeneet blogiasi. Näille jo sitoutuneille henkilöille voit kohdistaa omia tarjouksia tai ekstrasisältöjä, ja tarjota heille näin lisäarvoa asiakkuuteensa.

Analytiikka antaa myös ideoita siitä minkälaisista asioista vastaanottajat haluavat sinulta tietoa. Osa heistä saattaa hakeutua toistuvasti sivuillasi tietyn teeman tai aiheen pariin, kun taas toiset eivät edes avaa niitä koskevia viestejäsi. Käytä tätä tietoa hyväksesi, kun jaottelet vastaanottajalistaasi.

Kiinnostuksen taso

Vastaanottajat voidaan segmentoida myös heidän osoittamansa kiinnostuksen mukaan. Jos esimerkiksi teet uutiskirjesarjan, niin kannattaa seurata kuinka aktiivisesti lähettämäsi viestit avataan. Tulosten perusteella voit luoda kaksi vastaanottajaryhmää tuleville viesteillesi.

Ensimmäinen ryhmä on pienempi, mutta hyvin kohdistettu. Siihen kuuluvat ne vastaanottajat, jotka avasivat jokaisen viestisi eli kävivät läpi koko uutiskirjesarjan. He ovat kiinnostunein yleisösi, erittäin potentiaalisia asiakkaita.

Toisessa postitusryhmässä ovat he, jotka avasivat uutiskirjesarjasta vain muutaman viestin. Tätä joukkoa on vielä motivoitava, jotta kiinnostus yritystäsi ja palveluitasi kohtaan kasvaa.

Käytä selailuhistoriaa hyödyksesi

Hyödynnä segmentointia tehdessäsi uutiskirjeesi tilaajien selailuhistoriat ja tiedot aikaisemmista ostoista. Selailuhistoria kertoo mistä tuotteestasi mahdollinen asiakas on ollut kiinnostunut. Hänelle kannattaa siis lähettää markkinointipostia juuri silloin, kun kyseinen tuote on tarjouksessa.

Jo aiempia ostoja tehneille sopivat viestit, joissa kiitetään asiakkuudesta – ja pyritään lisämyyntiin. Tämä on hyvä esimerkki siitä miksi viestien kohdentaminen on niin hyödyllistä.

Segmentoi siis postituslistasi niin, että oikeat viestit lähtevät oikeille henkilöille oikeaan aikaan. Avaamisprosentti ja klikkausten määrä kasvavat selvästi, kun kukin vastaanottaja saa viestejä juuri häntä kiinnostavista aiheista. Asiakkaat sitoutuvat ja yhä harvempi peruuttaa uutiskirjeesi. Ja sinä saavutat sähköpostimarkkinoinnillasi aina vain parempia tuloksia.

Seuraava Effetin Uutiskirje-sarjan blogi kertoo miten saat uutiskirjeen lukijan toimimaan toivomallasi tavalla.

#effet #viestinnänkumppanisi #oivallammeosaamisesi

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close