Täydellinen uutiskirje – resepti joka toimii

Tässä kymmenen kohdan muistilista uutiskirjeen tekijälle. Hyödynnä vinkit, niin viestisi huomataan – ja avataan.

1. Kiinnitä huomio aiheotsikolla

Sähköpostin vastaanottaja näkee ensimmäiseksi lähettäjän nimen sekä viestin aihekentässä olevan otsikon. Tämän aiheotsikon ainoa tavoite on saada vastaanottaja avaamaan ja lukemaan viestisi. On siis ratkaisevan tärkeää, että otsikko onnistuu erottumaan lukuisten muiden viestien joukosta.

Näin teet aiheotsikon, jota klikataan:

Pidä otsikko lyhyenä.
Aiheotsikon maksimipituus on 50 merkkiä. Tätä pidempi teksti ei näy kokonaan etenkään mobiililaitteiden aihekentässä. Jos otsikkosi kaipaa lyhentämistä, poimi siitä tärkeimmät avainsanat ja luo niistä uusi, ytimekäs otsikko.

Käytä vastaanottajan nimeä.
Kohdista viestisi suoraan vastaanottajalle käyttämällä hänen nimeään aiheotsikossa. Tämä tutkitusti kasvattaa viestin avaamisen todennäköisyyttä. Voit herätellä lisää mielenkiintoa käyttämällä aiheotsikossa myös vastaanottajan kotipaikkakuntaa: ”Mikko, tule mukaan Tampereen someseminaariin!”

Kerro mitä viesti sisältää.
Vastaanottaja haluaa tietää mitä asiaa sähköpostiviesti koskee ennen kuin päättää avaako sen vai ei. Kerro siis selvästi jo aihekentässä, mitä hän voi viestiltä odottaa.

Kannusta toimintaan!
Toimintaan ohjaavat verbit kertovat vastaanottajalle heti mitä hänen pitäisi tehdä. Ne herättävät ajatuksen viestin tärkeydestä, ohittamattomasta tilaisuudesta.

2. Lähetä viesti ihmiseltä, älä yritykseltä

Kun sähköpostin lähettäjätiedoissa lukee henkilön nimi, viesti avataan selvästi useammin kuin silloin, jos lähettäjänä on yritys. Ihmisen lähettämät sähköpostit mielletään henkilökohtaisiksi viesteiksi, yritysten lähettämät myyntikirjeiksi. Uutiskirjeen loppuun voi lisätä lähettäjän allekirjoituksen, ehkä kuvankin.
Kannattaa testata minkälainen lähettäjänimi toimii juuri sinun yrityksesi sähköpostimarkkinoinnissa parhaiten. Avataanko viestisi useammin, kun sen lähettäjä on vaikkapa myyjä, vai haluavatko asiakkaasi postia mieluummin toimitusjohtajalta? Testaa vain yhtä vaihtoehtoa kerrallaan.

3. Optimoi esikatseluteksti

Esikatseluteksti näkyy heti aihekentän jälkeen ja myös se voi aiheotsikon lisäksi houkutella vastaanottajan avaamaan viestisi. Kirjoita siis heti uutiskirjeen alkuun lyhyt, toimintaan kehottava osio.

4. Segmentoi vastaanottajat

Asiakas turhautuu, jos saa sinulta postia, jonka sisältö ei häntä kiinnosta. Segmentoimalla vastaanottajat varmistat, että lähetät oikeat viestit oikeille ihmisille. Kohdista jokaiselle asiakasryhmälle juuri sellaista markkinointia, josta on heille hyötyä.

5. Pidä lupauksesi ja perustele väitteesi

Uutiskirjeen sisällön on lunastettava lupaus, jonka annoit viestin aihekentässä. Kerro siis selvin sanoin mitä sinulla on tarjota ja mitä hyötyä siitä on vastaanottajalle. Määrittele hyödyt tarkasti ja perustele ne faktoilla, hyödynnä tilasto- ja tutkimustietoa.

6. Anna määrätietoinen toimintaohje

Uutiskirjeellä tulee olla yksi ainoa tavoite, joka konkretisoituu kirjeessä olevassa toimintapainikkeessa. Jos haluat uutiskirjeen lukijan lataavan yrityksesi julkaiseman oppaan, kirjoita toimintapainikkeeseen: ”Lataa uusin oppaamme”. Jos tavoitteena on saada osallistujia webinaariisi, lisää kirjeeseen ”Rekisteröidy tästä webinaariin” -painike. Vastaanottajan on tällöin helppo toimia juuri niin kuin haluat.

7. Korosta somenappeja

Muista lisätä viestiisi esimerkiksi Facebook-, Twitter- ja Instagram-jakonappi. Niiden avulla vastaanottajan on helppoa jakaa viestisi someen ja suositella yrityksesi palveluja ystävilleen. Näin saat uusia asiakkaita ja seuraajia kuin itsestään.

8. Kannusta kiinnostuneimpia uudestaan

Rohkaise lukijaa toimimaan vielä kerran, ihan uutiskirjeen lopussa. Siellä tavoitat heidät, jotka ovat lukeneet viestisi loppuun asti ja jotka siis ovat ainakin lähtökohtaisesti kiinnostuneimpia siitä mitä tarjoat.
– Kerro hyödystä, josta et ole vielä maininnut.
– Opasta lukija blogiisi, sosiaalisen median kanaville tai tuoreimpaan tarjoukseesi.
– Kannusta lukijaa aloittamaan ilmainen kokeilu tai tekemään ostopäätös.

9. Lisää Poistu postituslistalta -linkki

Tietosuojalain mukaan jokaisessa uutiskirjeessä tulee olla selvästi erottuva Poistu postituslistalta -linkki. Mikäli vastaanottaja ei löydä linkkiä, hän voi merkitä viestisi roskapostiksi ja vaarantaa uskottavuutesi luotettavana kumppanina.

10. Testaa, kokeile ja testaa vielä kerran

Testaa miltä viestisi näyttää ja miten uutiskirjeesi toimii erikokoisilla näytöillä. Maksimoit klikkaukset ja sitoutuneiden vastaanottajien määrän, kun uutiskirjeesi toimii ja näyttää hyvältä niin älypuhelimessa kuin isolla näyttöpäätteelläkin.

 

Seuraavasta Effetin Uutiskirje-blogista saat vinkkejä muun muassa vastaanottajien segmentointiin.

#effet #viestinnänkumppanisi #oivallammeosaamisesi

 

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close