Täydellinen uutiskirje – hyvä kehote kannustaa toimintaan

Effetin Uutiskirje-blogisarjasta saat viestinnän ammattilaisten vinkit tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin. Sarjan neljännessä osassa käsitellään lukijan aktivoimista toimintakehotteella.

Näin teet kehotteen, jolla saat lukijan toimimaan

Rakenna uutiskirje niin, että vastaanottaja huomaa heti viestin avattuaan ehdotuksesi, löytää sitä perustelevaa tietoa sekä napin tai linkin, jota klikkaamalla hänen on helppoa tarttua tarjoukseen.

Muista, että uutiskirjeen toimintakehotteen (Call to Action, CTA) on oltava määrätietoinen, jotta se saa lukijan toimimaan halutulla tavalla.

Toimintakehote muodostuu kahdesta osasta:

  • Kehote
  • Painike

Hyvä kehote kannustaa toimintaan. ”Rekisteröidy nyt” tai ”Lataa opas tästä” rohkaisevat lukijaa tarttumaan toimeen. Vältä epämääräisiä pyyntöjä kuten ”Jätä tilauksesi”.

Pidä teksti lyhyenä, selvänä ja ytimekkäänä, pituus 90 ja 150 merkin välillä. Varmista, että toimintakehotteesi on linjassa sisällön kanssa. Eli älä kehota sellaiseen toimintaan, jonka lopputulos saattaakin olla vastaanottajalle pettymys.

Painike on yhtä tärkeä kuin kehotesanat. Sen pitää erottua ja kiinnittää huomio. Kerro ensin mitä hyötyä tarjouksestasi on vastaanottajalle, ja sijoita painike heti tämän tiedon jälkeen. Ihmiset tarttuvat tarjoukseen innokkaimmin juuri tässä kohtaa.

Vinkki: Mitä enemmän painike muistuttaa klikattavaa nappia, sen paremmin se toimii. Käytä yksinkertaista muotoa ja pirteää väriä yhdistettynä ytimekkääseen, toimintaan kehottavaan tekstiin.

Lisää uutiskirjeeseen myös linkki nettisivuillesi, sillä osa vastaanottajista käyttää mieluummin hyperlinkkejä kuin painikkeita. Jos käytät useampia linkkejä niin varmista, että ne vievät samaan URL-osoitteeseen.

Säilytä selkeys

Liian monet toimintakehotteet tai lukuisat lihavoinnit, alleviivaukset ja kursivoinnit tekevät viestistäsi sekavan ja vastaanottaja todennäköisesti menettää kiinnostuksensa. Sen sijaan selkeä uutiskirje houkuttelee toimimaan.

Lopuksi täydentävä toimintakehote

Uutiskirjeen loppuun asti lukevia kannattaa vielä rohkaista jatkamaan kohti asiakkuutta tai sitouttaa jo olemassa olevaan asiakkuuteen entistä paremmin. Tässä auttaa täydentävä toimintakehote.

Viestisi lopuksi voit esimerkiksi

  • kertoa tarjouksesta tai hyödystä, josta et ole vielä maininnut
  • opastaa lukija blogiisi tai somekanavillesi
  • kannustaa häntä aloittamaan ilmainen kokeilu tai tekemään ostopäätös
  • myydä täydentäviä tuotteita

Valitse kuitenkin vain yksi lisäkehote. Jos pyydät uutiskirjeen vastaanottajaa tekemään liian monta toimintoa, niin todennäköisesti hän ei tee yhtäkään. Muista, että viestin loppuun tulevan toimintakehotteen tarkoitus on täydentää ensisijaista kehotetta, ei kilpailla sen kanssa.

Saat aikaan tuloksia!

Vaikka toimintakehote voi vaikuttaa uutiskirjeessä sivuseikalta, siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Varmista että se erottuu ja kertoo selvästi hyödyistä. Hyvä toimintakehote kannustaa lukijan toimimaan toivotulla tavalla, tukee näin viestille asettamiasi tavoitteita ja saa aikaan tuloksia.

#effet #viestinnänkumppanisi #oivallammeosaamisesi

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close