Tarinoissa on voimaa – myös yritysviestinnässä

Tarinallistaminen on nykyään yksi viestintä- ja markkinointimaailman trendisanoista. Eikä suotta: tarinallistaminen tarjoaa monia mahdollisuuksia brändin ja yritysidentiteetin rakentamiseen, positiivisen asiakaskokemuksen luomiseen sekä yrityksen arvojen ja toimintatavan viestimiseen.

Tarinat ja tarinankerronta ovat kiehtoneet ihmisiä käytännössä aina. Suusta suuhun kulkevat kansantarinat ja laulut ovat ajan myötä muotoutuneet näytelmiksi, runoiksi ja romaaneiksi, ja nykyaikana niiden jälkipolvea edustavat elokuvat, televisiosarjat ja pelit. Tarinat herättävät tunteita ja synnyttävät mielikuvia. Ne ovat myös viihdettä, jonka parissa ihmiset viihtyvät.

Tunteita peliin

Vaikka moni vertailee tarkasti tuotteiden ja palvelujen ominaisuuksia ja hintaa, tunteiden ja mielikuvien merkitys ostopäätöksissä on silti suuri. Esimerkiksi kylpylälomaa varatessa mielikuvat rentoudesta, rauhallisuudesta ja kiireettömyydestä houkuttelevat varmasti puolelleen. Silloin kun haussa on tehokas LVI-asentaja akuutin putkivuodon korjaamiseen, mielikuva hitaasta ja kiireettömästä palvelusta ei kuitenkaan varmasti kannusta ostopäätökseen.

Asiakkaat nykyään myös tutkivat yritysten taustoja entistä tarkemmin. Vastuullisuudesta on tullut tärkeä kriteeri ostopäätöksissä. Monille on tärkeää ostaa palvelut yrityksiltä, joiden arvot kohtaavat heidän omansa. Tarinallistamista voikin hyödyntää niin mielikuvien ja tunnelmien luomiseen kuin yrityksen arvoista ja vastuullisesta toimintatavasta viestimiseen.

Tarinallistaminen on enemmän kuin tarinankerrontaa

Tarinankerronta osana viestintää ja markkinointia ei sinänsä ole mitään uutta. Kertomusmuotoa hyödynnetään esimerkiksi referenssitarinoissa, ja mainosvideoissa käytetään usein apuna draaman kaarta.

Tarinallistaminen ei kuitenkaan tarkoita vain tarinankerrontaa. Termin lanseeranneen Anne Kalliomäen mukaan tarinallistaminen on ennen kaikkea palvelumuotoilua. Tarkoituksena on ottaa yrityksen tarina ikään kuin punaiseksi langaksi kaikkeen viestintään ja toimintaan ja rakentaa näin kokonaisvaltainen, mieleenpainuva yrityskuva, joka erottuu muista. Parhaimmillaan tarinallistaminen voi parantaa asiakaskokemusta ja tarjota elämyksellisyyttä, josta asiakkaat kiinnostuvat.

Haluaisitko ottaa tarinat mukaan oman yrityksesi viestintään? Vaihtoehtoja tarinallistamisen hyödyntämiseen on lukuisia. Blogitekstin pian julkaistavassa seuraavassa osassa pääset lukemaan tarkemmin, kuinka tarinallistaminen käytännössä tapahtuu.

Helmi Riihonen

Toimittaja, sisällöntuottaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close