Näin valjastat tarinallistamisen yritysviestinnän tueksi

Aiemmassa blogitekstissä kerroimme tarinallistamisen mahdollisuuksista yritysviestinnän välineenä. Tarinoilla voidaan herättää mielikuvia, rakentaa kokonaisvaltaisesti yrityksen brändiä ja imagoa sekä viestiä esimerkiksi yrityksen vastuullisuudesta ja arvoista.

Tarinoiden voimaa ei siis käy kiistäminen – mutta kuinka tarinallistaminen käytännön tasolla sitten tapahtuu?

Kaikki lähtee ydintarinasta

Onnistunut tarinallistaminen kumpuaa aina yrityksen toimintatavoista ja brändistä. Jos yrityksen tarina tuntuu ristiriitaiselta sen toiminnan kanssa, lopputulos voi olla asiakkaan näkökulmasta lähinnä pinnallinen ja päälle liimatun oloinen.

Tarinallistamista varten tulee ensin tunnistaa yrityksen ydintarina. Ydintarinan tarkoitus on vangita yrityksen perusluonne ja mielikuvat, joita siitä halutaan herättää. Ydintarinana voidaan hyödyntää vaikkapa yrityksen syntytarinaa. Esimerkiksi miesten alusvaatteita myyvä The Other Danish Guy on ottanut nimeensä asti mukaan yrityksen alkuvaiheisiin liittyvän hullunkurisen sattumuksen, jossa suomalaisperustajia luultiin tanskalaisiksi. Humoristinen tarina on valjastettu markkinointivälineeksi, joka auttaa yritystä erottumaan kilpailijoista.

Ydintarinaa seuraavat erilaiset yksittäiset tarinat ja tarinateot, joissa yrityksen tarina otetaan konkreettisesti mukaan toimintaan ja viestintään. Ydintarina näkyy ja toistuu esimerkiksi yrityksen uutiskirjeissä, somepostauksissa ja verkkosivuilla. Tätä kautta yritykselle alkaa rakentua yhtenäinen, ydintarinan ympärille kietoutuva imago ja viestintätapa.

Inspiraatiota kaunokirjallisuudesta

Tarinallistamisen apuna voidaan käyttää kaunokirjallista kieltä, kuten vertauskuvia ja metaforia. Esimerkiksi tietoturvapalvelua myyvä yritys voi viestintäteksteissään ja visuaalisessa ilmeessään kuvata internettiä vaarallisena myrskyisenä merenä ja itseään valoa ja turvaa tuovana majakkana.

Tarinallistamiseen voidaan ottaa avuksi myös fiktiivisiä elementtejä, kuten teemahahmoja. Yksi hyvä esimerkki tästä ovat VR:n ikonisiksi muodostuneet kivimiehet. Helsingin rautatieasemaa koristavat kivipatsaat ovat VR:n mainoksissa seikkailleet junalla ympäri Suomea, käyneet laskettelemassa ja rantalomalla sekä osallistuneet jopa kansainväliseen patsaiden ympäristökonferenssiin. Kivimiekkosten seikkailujen kautta asiakkaille välittyy koko ajan tietoa muun muassa junamatkailusta, kotimaan matkailukohteista sekä VR:n arvoista ja toimintatavasta.

Tarinallistaminen tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia yritysviestinnän elävöittämiseen. Onko sinun yritykselläsi tarina, jonka haluaisit tuoda esiin? Ota viestinnän asiantuntijat avuksi.

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close