Näin kirjoitat hyvän uutiskirjeen

Uutiskirje, joka toimii!

Hyvä uutiskirje on ylivoimainen markkinointiväline. Se herättää vastaanottajan mielenkiinnon ja saa hänet tarttumaan tarjouksiin. Uutiskirjeellä voit myös houkutella lukijan nettisivuillesi, innostaa häntä lataamaan tuottamaasi sisältöä ja jakamaan sitä eteenpäin.

Uutiskirje tavoittaa yrityksesi nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat hyvin, sillä yli 70 prosenttia vastaanottajista haluaa markkinointiviestit mieluummin sähköpostilla kuin sosiaalisen median kautta. Markkinoinnin ammattilaisista kolme neljästä pitääkin sähköpostia kustannustehokkaana markkinointiviestinnän työkaluna.

Hyviä tuloksia ei kuitenkaan saada sattumalta. Niitä syntyy vain tarjoamalla laadukasta, huolella suunniteltua sisältöä.

Houkuttele vastaanottaja toimimaan

Hyvä uutiskirje innostaa lukijaa toimimaan. Sen on oltava niin houkutteleva, että vastaanottaja avaa viestin, kiinnostuu lukemastaan ja klikkaa lisätietoja yrityksen nettisivuilta. Jos uutiskirjeen sisältö ei herätä uteliaisuutta tai vastaa odotuksia, viesti päätyy suoraan roskakoriin – ja mahdollisuus yhteyden luomiseen on menetetty.

Aseta selkeä tavoite

Aloita miettimällä mitä uutiskirjeellä tavoittelet. Myynnin kasvua? Yrityksen tunnettuuden lisäämistä? Nykyisten asiakkaiden sitouttamista? Jotakin muuta?
Tavoitteita voi olla useampiakin, mutta keskity yhdessä uutiskirjeessä vain yhteen asiaan. Se helpottaa viestin vastaanottamista.

Selvitä päämääräsi vastaamalla näihin kysymyksiin:
– Mitä haluan uutiskirjeelläni saada aikaan?
– Mitä toivon vastaanottajan tekevän?
– Kuinka johdattelen lukijan toimimaan haluamallani tavalla? Käytänkö uutiskirjeessä esimerkiksi visuaalista toimintanappia, jota klikkaamalla vastaanottaja voi tehdä tilauksen?

Näin kirjoitat toimivan uutiskirjeen

1. Puhuttele vain yhtä henkilöä.
Kuvittele ihanneasiakkaasi ja kirjoita aivan kuin puhuisit suoraan hänelle. Käytä sinä-persoonamuotoa, niin kohdistat sanasi lukijalle, et hänen yritykselleen.

2. Luo yhteys lukijaan oikealla sävyllä.
– Kun haluat viestiin henkilökohtaisuutta, valitse keskusteleva sävy.
– Muodollisempi tyyli sopii viralliseen viestiin tai brändille, jolta odotetaan hyvin asiallista viestintää.
– Myös myyvä tyyli toimii. Kun siihen yhdistää vahvan visuaalisen ulkoasun sekä selkeät toimintanapit, saa sanoman vauhdilla perille.

3. Muista, että lähetysajalla on merkitystä.
Oikealla lähetysajalla voit varmistaa, että uutiskirje luetaan. Kissmetrics (Customer Engagement Automation) on selvittänyt miten uutiskirjeiden vastaanottaja tyypillisesti toimii eri vuorokaudenaikoihin:

Klo 6-10: Vastaanottaja avaa sähköposteja, jotka liittyvät tuotteiden ja tapahtumien markkinointiin.
Klo 10-12: Hän paneutuu työtehtäviin.
Klo 12-14: Silmäilee uutispäivityksiä. Ei paras aika markkinointiviesteille.
Klo 14-15: Sähköpostimarkkinoinnin kannalta ”kuollut tunti”. Vastaanottaja hoitaa työtehtäviään.
Klo 15-17: Kiinnostuu työpäivän loppupuolella sähköposteista, erityisesti niistä, jotka liittyvät talouteen ja rahoituspalveluihin.
Klo 17-19: Hyvä ajankohta lomamainoksille, mutta muuntyyppiset viestit jäävät vaille huomiota.
Klo 19-22: Avaa sähköposteja, jotka sisältävät kulutustavaratarjouksia.
Klo 22-6: Täysin kuollut ajanjakso, markkinointi on näiden tuntien aikana tehotonta.

Aamupäivän tunnit siis ovat optimaalisinta sähköpostiviestien lähetysaikaa. Mutta koska joka päivä maailmalle lähtee huimat 205 miljoonaa sähköpostia, on tärkeää erottua joukosta ja saada viestilleen vastakaikua.

Uutiskirje-blogisarjamme seuraavassa osassa opastamme sinua muun muassa laatimaan aiheotsikon, joka houkuttelee vastaanottajan avaamaan ja lukemaan viestisi. Seuraa blogejamme!

Sirpa Virtanen

Kehitys- ja yhteysjohtaja

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close