Aikoinaan työskennellessäni messuilla meillä oli mahdollisuus muutamaan ilmaiseen pääsylippuun omille tuttavillemme. Syksyn rakennusmessut olivat tulossa ja huikkasin pihallaan puuhaavalle naapurin isännälle, että kiinnostaako messut, olisi lippuja tarjolla? Iloinen vastaus jäi mieleen: Aina messut kiinnostaa!
Se sopisi hyvin vaikka messujen sloganiksi.
Pandemia vei messut ja tapahtumat – ja ihmisiltä mahdollisuuden kaikenlaisiin tapaamisiin. Pitkä puolentoista vuoden korona-aika ehti muuttaa arkeamme, tapaamme tehdä töitä ja viettää vapaa-aikaamme. Digitaalisuus ja teknologia korvasivat monia käytäntöjä ja solahtivat kuin huomaamatta jokapäiväiseen elämään.
Nyt kun olemme pikkuhiljaa palaamassa normaaliin, muuttuneet tavat ovat arkipäivää ja ennen korona-aikaa tehtyihin asioihin ja tapoihin palaaminen vaatii totuttelua. Kaikkiin emme edes enää palaa, mutta toivottavasti messut kiinnostavat yhä!
Korona-aika osoitti kuinka paljon tarvitsemme aitoa kanssakäymistä, jota etätapaamiset tai some-viestit eivät voi korvata. Messut ovat aina olleet foorumi, jonka vahvuus kiteytyy juuri vuorovaikutukseen ja suoraan kontaktiin asiakkaan kanssa.
Hyvät messut ovat kohtaamisten huipentuma, innostava, viihdyttävä ja kaupallisesti kannattava. Osanottajien odotukset virittävät tunnelman korkealle, ja toiveissa on onnistunut messutapahtuma. Juuri ennen ovien avautumista tämän voi aistia käsin kosketeltavana, odottavana ja innostuneena jännityksen ilmapiirinä.
Messutapahtuma ei ole kahden, vaan kolmen kauppa: messujärjestäjän, näytteilleasettajan ja messukävijän. Messujärjestäjä tekee työtä saadakseen kokoon edustavan ja monipuolisen näytteilleasettajakaartin, joka vastaa tapahtuman toimialaa. Valmistelee ja rakentaa toimivat ja viihtyisät oheispalvelut, kahvilat, ravintolat, esiintymislavat ja neuvontapisteet. Varaa kävijöitä kiinnostavia ohjelmanumeroita sekä nimekkäitä esiintyjiä. Ja ennen kaikkea markkinoi laajasti tapahtumaa kävijöille.
Näytteilleasettajien ja kävijöiden tyytyväisyys on järjestäjälle yksi laadun tärkeimmistä mittareista. Se varmistaa tietä seuraavalle hyvälle tapahtumalle.
Messuille osallistuminen ei ole halpaa, mutta hyvin hoidettuna se maksaa itsensä kyllä takaisin. Se on monimuotoinen media, joka yhdistää kaikki mainonnan vaikutuskeinot: äänen, kuvan, liikkeen ja henkilökohtaisen myyntityön. Voidaan sanoa, että messujen aikana yrityksellä on liikkeensä lisäksi myös toinen toimipiste, joka sijaitsee muutaman päivän ajan erittäin vilkkaalla liikepaikalla.
Kokenut näytteilleasettaja tekee kotityöt huolella ennen messuille saapumista. Ykkösasia on asettaa osallistumiselle selkeä tavoite. Sen jälkeen tulevat käytännön toimet, kuten osaston suunnittelu, messuosallistumisesta tiedottaminen, asiakkaiden kutsuminen osastovierailulle, tarjottavien ja mainoslahjojen hankkiminen, mahdollisten tietoiskujen suunnittelu, asiakasrekisteritietojen keräämiskeinot, kilpailut – ja mikä tärkeintä – valmentaa messuosastolla työskentelevät toimimaan aktiivisesti asetetun tavoitteen mukaisesti.
Mitä paremmin näytteilleasettaja valmistelee osallistumisensa, sitä parempia tuloksia hänellä on mahdollisuus saada.
Messuilla asiakas tulee myyjän luo. Siellä on mahdollisuus tavoittaa laaja piiri potentiaalisia asiakkaita. Niin ”asenteelliset” kilpailijan asiakkaat kuin myös ne maantieteellisesti etäällä sijaitsevat asiakkaat. Suorassa kontaktissa saa välitöntä palautetta ja vastaavasti voi antaa välittömästi lisätietoja. Messukontaktin vaikutus on tunnetusti pitkä. Hyvällä jälkihoidolla kauppoja syntyy myös pitkään messujen jälkeen, kun hyvä henkilökohtainen kontakti on saatu aikaan.
Messut on saatu tänä syksynä jälleen käyntiin. Pitkä tauko on näkynyt hienoisena laskuna näytteilleasettajien ja kävijöiden määrässä. Onko syynä korona-aikana opittu varovaisuus, vai ne korona-ajan aiheuttamat muutokset toimintatavoissamme. Tiedä häntä.
Jo pitkään on puhuttu messumedian vetovoiman kestävyydestä markkinoinnin murroksessa. Jos modernin markkinoinnin ja myynnin kuvataan olevan asiakkaan palvelua, auttamista ja ohjaamista, niin eikö tämä tapahdu mitä parhaiten siellä kasvokkain tapahtuvassa kohtaamisessa messuilla?
Henkilökohtainen keskustelu asiakkaan kanssa toimii erinomaisen hyvin asiakaslähtöisyyden ja asiakasymmärryksen tuottajana. Tulevaisuuden messuosastolla työskentelyn ei pidä olla enää käyntikorttien keräämistä ja niiden unohtamista pöytälaatikkoon messujen päätyttyä. Se tulee nähdä uudistuneen markkinoinnin osana. Kun tapahtumassa kerätty tieto asiakkaista myyntifunnelin eri kohdissa ja asiakkuuden eri tasoilla tallennetaan nykyteknologiaa hyödyntäen, palvelee tämä data myyntiä ja markkinointia tehokkaasti messujen jälkeen. Messuosallistuminen nousee siten ansaitsemalleen paikalle osana yrityksen modernia markkinointia.
Uudet raikkaat tuulet puhaltamaan. Kyllä messuissa vaan on säihkettä!
#effet #viestinnänkumppanisi #oivallammeosaamisesi
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.