Pari viikkoa täällä Effetin toimistolla hääräilen minä, Niina, tuttujen kesken Ninni. Opiskelen digitaalista markkinointia ja minua kiehtoo sen monipuoliset mahdollisuudet. Senpä takia tulin tutustumaan Effetin menoon ja meininkiin. Muutama onnekas effetiläinen pääsee mukaan piinapenkkiin, jossa kyselen näin harjoittelijan näkökulmasta, miten he ovat päätyneet alalle ja mitä he täällä oikeastaan tekevät.
Ensimmäisenä piinapenkkiin sai kunnian istua Effetin graafinen suunnittelija Tiina. Halusin selvittää mm. hänen polkunsa alalle, tyypillisen työpäivän kulun ja paljon muuta. Tiina suoriutui piinapenkistä ehjin nahoin, eikä kuulemma edes sattunut.
Millaisen polun olet kulkenut, jotta päädyit alalle?
T: Olen kulkenut pitkän polun. Valmistuin aikoinaan artesaaniksi (piirtäjä) Raahen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta, jonka jälkeen olen suorittanut audiovisuaalisia opintoja ja tälläkin hetkellä opiskelen Tampereen yliopistossa digitaalista viestintää.
Kuvaile työnkuvaasi, mitä työtehtäviisi kuuluu?
T: Olen printti- ja digipuolen graafinen suunnittelija.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
T: Työpäivät ovat kiireisiä. Projekteja edistetään rivakkaan tahtiin mm. suunnitellaan, lähetetään luonnoksia, hyväksytetään ja pyritään saamaan aineisto painokuntoon. Työ on suoraviivaista ja tahti nopeaa, luova työ on nopeaa ongelmanratkaisua. Päivän aikana työstetään montaa eri projektia, joten oman työn aikatauluttaminen on tärkeää.
Mikä graafisessa suunnittelussa kiehtoo?
T: Tietynlainen vapaus. Luovan kaaoksen saaminen järjestykseen, ideasta valmiiseen lopputulokseen ja tyhjästä näkyväksi saamiseen.
Onko graafisen suunnittelun maailmassa trendi-ilmiöitä, jos on, miten pysyttelet trendien aallonharjalla?
T: Kyllä ja ne noudattavat samaa kaavaa kuin kaikki muutkin trendit ja vaihtuvat hyvinkin nopeaan tahtiin. Visuaalisuutta on valtavasti kaikessa, siksi muutokset ovatkin niin nopeita. Värit ja fontit ovat keskeisessä asemassa, esim. Pantone valitsee aina vuoden trendivärin.
Seuraan ulkomaisia lehtiä ja internetissä näkee uudet trendit nopeasti. Lukeminen on tärkeää, jotta näkee erilaisia ja hyvin tuotettuja sisältöjä. Itse pidän tärkeänä, että rinnakkaiset asiat eli sana, kuva ja rytmi kohtaavat, teki mitä tahansa. Nautin dekkareista, musiikista ja keikoista, jotka aina ilmentävät sen hetkisiä trendejä ja ilmiöitä.
Millaisia haasteita kohtaat työssäsi?
T: Aikataulutus. Graafisessa suunnittelussa ei ole yhtä oikeaa ratkaisua, jolloin joutuu miettimään, missä kohdassa oma työnjälki on riittävän hyvää.
Syntyykö graafiselle suunnittelijalle oma tyyli ja tunnistaako sen?
T: Kyllä, jokaisella on oma tyylinsä ja näkemys asioista ja siitä, minkä kokee itse hyväksi.
Mikä ilahduttaa työssäsi?
T: Eniten minua ilahduttaa se, jos katson 5-6 vuotta vanhaa työtä ja se toimisi nykypäivänäkin eli työ kestää aikaa.
Saako graafinen suunnittelija usein vapaat kädet?
T: Saa! Suunnitteluun ja toteutukseen saa hyvin vapaat kädet. Yrityksen graafinen ohjeistus antaa yleensä tietyt rajat esim. fontit ja värit, mutta niillä työkaluilla saa usein leikkiä, miten haluaa. (Tässä tulee esiin aiemmin mainittu tietynlainen graafisen suunnittelijan oma tyyli.)
Mitä odotat kesältä? Mikä on parasta?
T: Pitkäaikainen perinne kesäisin on Plataniás Kreetalla. Parasta ovat kesäaamut, valo ja lämpö, ei aikatauluja, on aikaa rauhoittua ja nauttia kesästä.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.