Riihimäkeläinen As Oy Kallenkartano on vuonna 1986 valmistunut pieni, idyllinen taloyhtiö Viertolantiellä. Talossa on kahdeksan asuntoa ja asukkaitakin ainoastaan kymmenkunta.
– Asukkaat ovat pääasiassa yksin asuvia leskirouvia. Iäkkäimmillä on takana jo yli yhdeksän vuosikymmentä elettyä elämää, kertovat yhtiön hallituksen jäsenet Hilkka Tikkanen ja Maija-Liisa Nykänen.
Kiinteistössä ei ole ollut tarvetta isompiin remontteihin, mutta pari vuotta sitten tehdyn kuntoarvion perusteella yhtiössä ryhdyttiin valmistelemaan yläpihan pintojen uusimista ja hulevesien ohjauksien parantamista. Talo sijaitsee rinteessä, joten salaojien toimivuus on tärkeä asia.
Kallenkartanossa ymmärretiin remontin perusteellisen valmistelun tuoma hyöty. Kuntoarvion täydennykseksi taloyhtiö toteutti salaoja- ja kattotutkimukset, ja myös pesuhuoneet tutkittiin. Kaikista löytyi korjattavaa.
Lisäksi hankkeeseen otettiin mukaan lämmityksen alajakokeskuksen saneeraus, lämmitysverkon perussäätö ja venttiilien uusinta sekä etelänpuoleisten ikkunakarmien ja puurakenteiden huoltomaalaus.
Huolella suunnitellut urakat valmistuivat aikataulussa ja hiukan hankesuunnitelman talousarviota huokeammalla. Kustannusarvio koko saneeraushankkeelle oli 90 000 euroa.
Jos nyt jotain parannettavaa hankkeesta haluaa etsiä, niin asukkaat olisivat toivoneet vielä tehokkaampaa viestintää.
Taloyhtiön viestintä – ja etenkin remonttiviestintä – on asia, jota ei koskaan voi korostaa liikaa. Kun asukkaat tietävät koko ajan missä mennään ja mitä odottaa seuraavaksi, remontin tuomiin häiriöihin ja asumisviihtyvyyttä haittaaviin tekijöihinkin suhtaudutaan paljon ymmärtäväisemmin.
Koko juttu on luettavissa Hyvinkään-Riihimäen-Mäntsälän kiinteistöyhdistyksen julkaiseman Hyvinkään-Riihimäen-Mäntsälän Kiinteistöviestin numerosta 2/2014. Hybridiviestintä Effet vastaa lehden sisällöntuotannosta ja ulkoasusta.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.