Alan ykköstapahtuma sai taas suuren suosion

Helsingissä 8.-9.10. järjestetty Markkinointiviestinnän viikko -seminaaritapahtuma keräsi jälleen alan toimijat mielenkiintoisten puheenvuorojen ääreen.
Markkinointiviestinnän viikko järjestettiin nyt seitsemänne kerran. Siitä on kasvanut alan merkittävin vuotuinen Suomessa järjestettävä ammattilaistapahtuma.

Tällä kertaa mm. paneeleissa keskityttiin siihen, onko Suomi tosiaan niin huono markkinoimaan mitä maineemme kertoo ja miten Suomi saadaan uudelleen nousuun.

Asioiden ääneen sanomisesta liki kulttimaineen saanut entinen valtiosihteeri Raimo Sailas piti linjastaan kiinni ja muistutti, että Suomen tuotanto on huonommalla tasolla kuin vuoden 2009 romahduksessa. Tällä tuotantotasolla Suomi ei pysty ylläpitämään nykyisiä palveluitaan.

– Peruskustannustasoa on saatava alas ja tuotantotehokkuutta on pystyttävä parantamaan, Sailas totesi.

Suomalaisen markkinoinnin osaamista pohtivassa aamupaneelissa Pellervon Talousutkimuksen johtaja Pasi Holm totesi, että yksi Suomen ongelmista on sen tuotantorakenteessa.

– Meillä ei ole suuria kuluttajabrändejä, vaan olemme profiloituneet b2b-puolen insinööriosaamisessa. Ruotsilla on näitä brändejä paljon enemmän ja sen vuoksi se vie myös suurimman osan kansainvälisistä, Skandinaviin suunnatuista investoinneista.