LÄHTÖKOHTA: Vapriikki on vuonna 1996 avattu monipuolinen museokeskus Tammerkosken rannalla. Museokeskuksessa on pinta-alaa noin 14.000 neliötä, josta puolet on näyttely- ja yleisötiloja. Niiden lisäksi museokeskuksessa sijaitsevat tutkimus- ja toimistotilat, arkeologinen toiminta ja puutyöverstas. Kuva-arkisto, käsikirjasto ja auditorio valmistuivat vuonna 2000.
Museon ohjelmistossa on kerrallaan aina yli kymmenen näyttelyä, joiden teemat vaihtelevat historiasta tekniikkaan ja luonnontieteisiin.
Vapriikki käytti viestinnässään sosiaalista mediaa jo ennen kuin aloitti yhteistyönsä Effetin kanssa. Sisällöissä oli kuitenkin hyvin vähän videomateriaalia, koska osaamista talon sisällä ei ollut riittävästi. Museolla oli tarve esitellä näyttelyitään – ja erityisesti pysyvien näyttelyiden osalta kaivattiin keinoja niiden saattamiseksi yleisön tietoisuuteen uusilla, mielenkiintoisilla tavoilla.
RATKAISU: Yhteistyössä Vapriikin viestinnän kanssa lähdimme ideoimaan erilaisia videosisältöjä museokeskuksen markkinointiin. Erityisesti somekanavissa julkaistut lyhytvideot saivatkin nopeasti suuren suosion.
MUUTA: Koronapandemian keskeytettyä perinteisen museotoiminnan etsimme yhdessä uusia tapoja yhteyden luomiseksi yleisön kanssa. Näyttelyistä järjestettiin luentoja, jotka Effet striimasi livenä verkkoon. Jo useamman vuoden ajan yhtenä tärkeänä mediana käyttöön on otettu podcast. Museojuttu-sarjassa asiantuntijat vievät kuulijat mielikuvamatkalle Vapriikin näyttelyiden aiheisiin ja syntyperiin kerran kuukaudessa syventäen entisestään tietoutta näyttelyiden aiheista. Effet vastaa podcastien tuotannosta.
Lisäksi Effet on tuottanut museokeskukselle radio- ja tv-mainoksia ja osallistunut näyttelyiden tuotantoon, kuten Manserock-näyttelyn visuaalisten ja teknisten ratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen.
”Saimme aikaiseksi tosi kivaa yhteistyötä heti alusta alkaen. Olemme löytäneet uusia ideoita ja tapoja tuoda esiin meidän näyttelytoimintaamme Vapriikissa”, sanoo viestintäsuunnittelija Tähtitalvikki Poikajärvi.
”On helppoa tuoda esiin sitä uusinta vaihtuvaa näyttelyä, mutta me yritimme Effetin kanssa keksiä keinoja tuoda esille myös meidän pysyvää ohjelmistoamme. Sellaisia pidempiaikaisempia näyttelyitä. Ja siinä onnistuimme tosi hyvin.”
”Myös luentojemme striimaukset onnistuivat upeasti, saimme niistä valtavan hyvää palautetta asiakkailta.”
Yhteistyötä on tehty vuodesta 2017 alkaen niin Museokeskus Vapriikin, Museo Milavidan kuin Amurin museokorttelin markkinoinnissa. Videoiden lisäksi tuotantoon on sisältynyt radio- ja tv-mainoksia sekä suositun Museojuttu-podcastin tuotanto.
”Podcastin osalta on hyvin tärkeää, että on ammattimainen partneri, joka osaa myös suunnitella. Tässä Effet on ollut meille isona apuna”, toteaa Teemu Ahola Vapriikista.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Lue lisää
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.