Tamperelaisten asunnot rakennettiin Kuhmossa

24.05.2017 09.30
Jenni Satola

Vuorekseen rakennetaan parhaillaan Tampereen ensimmäisiä puukerrostaloja. Harjannostajaisia juhlittiin viime viikolla ja kaksi nelikerroksista taloa valmistuvat elokuussa 2017.

VTS-kotien rakennuttamat kerrostalot ovat saaneet valtakunnallistakin huomiota, sillä ensimmäistä kertaa CLT-tilaelementtikerrostalojen rakennusmateriaalina on suomalainen puu. Aiemmin CLT-levyt olivat tuontitavaraa.

Levyistä valmistettiin kuhmolaisella Elementti Sampon tehtaalla noin 5x10 metrin kokoisia tilaelementtejä, jotka itse asiassa ovat muuttovalmiita asuntoja tai asunnon puolikkaita. Ne saapuivat Kuhmosta öisillä erikoiskuljetuksilla Tampereelle, nostettiin tontilla päällekkäin kuin legopalikat ja kerrostalohan siitä syntyi.

Oli kiinnostavaa pyörähtää rakennustyömaalla, kun vasta ensimmäinen kerros oli paikallaan. Vesikatto oli nostettu tilaelementtien päälle säänsuojaksi ja rakennus muistutti yksikerroksista rivitaloa. Ikkunat ja julkisivumateriaalit oli asennettu jo Kuhmossa.

Rappukäytävässä näytti ihan siltä miltä muissakin rakennusvaiheessa olevissa taloissa: keskeneräiseltä. Olikin melkoinen kontrasti siirtyä laudanpätkien ja roikkuvien johtojen raksamaailmasta muuttovalmiiseen asuntoon, josta vain liesi, jääkaappi ja asukkaat puuttuivat. Keittiökalusteet oli asennettu, seinät maalattu, kylpyhuone laatoitettu ja hanatkin paikoillaan.

VTS Puukoukun harjannostajaisissa iloittiin, että suomalaisella puuteollisuudella on nyt uusi, kilpailukykyinen tuote. Toki jo seuraavassa lauseessa muistutettiin, että niin suunnittelu- kuin rakennuspuolella on vielä paljon oppimista puukerrostalojen rakentamisesta. Kokemuksen kertyessä kannattavuus nouseekin vielä huomattavasti nykyisestä.

VTS-kotien Vuoreksen esimerkki on rohkaiseva. Rakennuskustannukset onnistuttiin mahduttamaan ARA:n raameihin, joten Vuorekseen valmistuu 53 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. Rakentaminen ei tule yhtään sen kalliimmaksi, vaikka betonielementtien sijaan käytetäänkin puuta.

Tampereen suurimman vuokranantajan puukerrostalohankkeen tavoitteena on tuoda rakennusalalle tervettä kilpailua ja uusi, ekologinen vaihtoehto. Näin pyritään pitämään rakentamisen hinnat kurissa sekä lisäämään kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa.
Bonuksena voidaan asunnonhakijoille tarjota juuri sitä mitä suomalainen haluaa: koteja puutalossa.


Kirjoittaja toimittaa asumiseen ja kiinteistönpitoon liittyviä asiakaslehtiä.

VTS puukerrostalo



Viestinnän punaista lankaa metsästämässä

12.05.2017 13.55
Juha Koivunen

Mikä erottaa menestyvän yrityksen niistä, jotka pärjäävät huonommin omalla alallaan? Kysymys, jota olen pohtinut aika paljon työskenneltyäni nyt runsaan kuukauden yrityksessämme. Olen havainnut, että melko usein menestymättömyydellä on yhteyksiä sekavahkoon yritysviestintään. Oma viestinnän punainen lanka on hämärtynyt.

Jos yritys ei ole selvittänyt edes itselleen mikä sen toiminnan perimmäinen tarkoitus on ja ketkä yritystä tarvitsevat, sen on vaikea viestiä uskottavasti ulospäin. Tarina muuttuu sekavaksi. Ydinviestin puuttuessa asiakasta ei yksinkertaisesti tavoiteta tuloksellisesti.

Maailma ympärillämme muuttuu nopeammin kuin koskaan ja viestintä sen mukana vielä nopeammin. Meitä pommitetaan entistä enemmän erilaisilla viesteillä niin töissä kuin vapaalla. Miten tässä tulvassa yritys saa oman asiansa parhaiten perille? No, selvittämällä ainakin aluksi oman yrityksen viestinnän punaisen langan.

Miten sen kuuluisan punaisen langan voi löytää? Oivaltamalla osaamisensa. Jäsentämällä realistisen kuvan toimialasta, sen haasteista ja oman yrityksen asemasta markkinoilla. Miettimällä itselle tärkeät asiakasryhmät ja keskittymällä niihin massan sijasta. Selvittämällä ne asiat, jotka yrityksessä tehdään muita paremmin ja erottavat sen kilpailijoista. Asiat, joita asiakkaat arvostavat ja jotka he kokevat tärkeiksi. Kiteyttämällä näistä viestin, mitä yrityksenä voimme asiakkaillemme luvata. Ja lopuksi ne tärkeimmät: kertomalla ydinviestimme selkeästi ja lunastamalla asiakaslupauksemme omassa toiminnassamme joka päivä. Siis joka päivä.

Usein punainen lanka löytyy hyvin arkisilta ja yksinkertaisilta tuntuvista asioista. Sellaisista, joita ei huomata tai osata arvostaa riittävästi omassa tekemisessä. Kiireen keskellä ei vain ole muistettu pysähtyä selvittämään näitä asioita edes itselle. Monta kertaa vastaukset löytyvät, kun joku ulkopuolelta toimintaa katsova tulee ja esittää oikeat kysymykset.

Kun toiminnan ydin löytyy, siitä on helpompi viestiä selkeästi ja oikeissa kanavissa. Näin syntyy myös pohja menestykselle. Keskity punaisen langan metsästykseen, se tuottaa tulosta.

Kirjoittaja on yrityksemme uusin työntekijä, joka ihmettelee maailman menoa ja seuraa kaikenlaista viestintää. Perustamperelainen musiikin ja jääkiekon harrastaja. Nauttii hyvästä ruoasta ja kokkailee mielellään.


Blogi

 

Vaadi parempaa remppaviestintää

02.05.2017 10.00
Päivi Eskelinen

 

Alkuun nopea kysymys kaikille putkiremontin tai taloyhtiön muun peruskorjauksen läpikäyneille lukijoille: Mikä rempassanne tökki eniten?

Moni sanoo taatusti että viestintä. Asioista ei kerrottu ennakkoon, tai jos kerrottiin, viestintä oli niin sumeaa, että se herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia.

Pahinta onkin juuri epätietoisuus. Moni iso myllerrys sujuisi kohtuullisesti, jos kohderyhmä vain tietäisi asioista ajoissa ja saisi selvät speksit, miten poikkeusoloissa toimitaan. Mitä enemmän tietää, sen helpompaa on sietää.

Kun urakka alkaa, vastuun korjaushankkeen viestinnästä ottaa tavallisesti pääurakoitsija. Hankkeen tilaajan kannattaa siksi kirjata tarvittavat viestintätoimet jo urakkaohjelmaan ja sopia urakoitsijan kanssa jopa kirjallisesti, miten remonttiviestintä käytännössä hoidetaan.

Viisas peruskorjauksen tilaaja ei sälytä tehtävää yksin urakoitsijalle vaan hankkii palveluja viestinnän ammattilaiselta. Näin toimi Kiinteistö Oy Tampereen Klingendahl teettäessään Klingendahlin kiinteistössä lähes puolitoista vuotta kestäneen ilmanvaihdon peruskorjauksen. Me toimimme kiinteistöyhtiön viestintäkumppanina koko hankkeen ajan.

Klingendahlissa työskentelee noin 500 ihmistä 70 yrityksessä. Joidenkin arvioiden mukaan kiinteistössä on nykyisin enemmän työntekijöitä kuin silloin, kun rakennuksessa vielä kehrättiin ja kudottiin.  Tiloja ei tyhjennetty remontin ajaksi, joten jo hankkeen suunnitteluvaiheessa esille nousi suuri tarve tehostetulle viestinnälle.

Kerron jatkossa lisää kokemuksistani Klingendahlin viestinnän kehityshankkeesta. Pysy mukana ja lue blogistamme, millä eväillä onnistuimme.


Kirjoittaja toimi Klingendahlin remontissa tiedottajana (lue: viestinnän työrukkasena).


Remppakuva


Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.