Tavoitteen pitää olla kohtuuton

26.04.2017 09.00
Annikaisa Knuutila


Joskus kuulee ajatuksia, jotka pistävät miettimään.

Tampereella pidetyssä sote- ja maakuntauudistusseminaarissa entinen Nokia-johtaja ja nykyinen Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Anssi Vanjoki puhui yleisemminkin muutoksesta ja tarjosi siinä onnistumiseen kolmen iin strategiaa – kunhan muutoksella on ensin jokin visio, selvä tavoite ja kuva siitä, miten muutos on parempi kuin se tila, jossa nyt ollaan. Sen jälkeen ideat, into ja ilo ovat välttämättömiä muutoksen tekemisessä.

Suunnitelmat eivät niinkään. Arvokkaampaa kuin suunnitelmien tekeminen on kokeilla ja erehtyä, kokeilla ja onnistua, kokeilla ja erehtyä, kokeilla ja...

Ja minkälainen tavoitteen pitää olla? No, kohtuuton!

Hyvänen aika, miten pelottava ajatus. Mutta Vanjoki sanoo, että vain kohtuuttoman asian tavoitteleminen on arvokasta, vaikka se saakin vatsamme kipeäksi. Kova sisäinen tuska korventaa, koska emme tiedä, miten tavoite toteutetaan. Vanjoki uskoo, että paha olo – kohtuuton tavoite – pistää liikkeelle luovan ongelmanratkaisun. Ja kun et ole tuskasi kanssa yksin, kun koolla on paljon ihmisiä, löydetään polkuja asian tekemiseksi, aletaan kokeilla ja oppia.

Anssi Vanjoen ajatuksia www.tampereenkauppakamarilehti.fi


Kohtuuton blogi


Kirjoittaja on ajatuksia herättävien ajatusten ja hyvän ruuan viihdekäyttäjä, joka liikkuu myös huvikseen.

Persoona ratkaisee

20.04.2017 10.00
Jari Runsas


Istuin hiljattain yhden potentiaalisen uuden asiakkaan neuvotteluhuoneessa. Pohdimme yhdessä, olisiko heidän markkinointiviestinnässään osa-alueita, joissa Effetin osaamisesta olisi yritykselle hyötyä. Kesken pohdintojen vahvassa kasvussa olevan yrityksen vetäjä totesi, ettei koskaan edes harkitse yhteistyötä kenenkään sellaisen kanssa, joka ei ”herätä luottamusta ja hyvää fiilistä.”

Meillä synkkasi, keskustelu oli antoisa ja luottamus heräsi. Aika näyttää, syntyykö neuvottelustamme uuden yhteistyön siemen.

Kohtaamisemme sai minut miettimään nykyaikaista myyntityötä. Verkon rooli on merkittävä. Sisältömarkkinoinnissa nettiin rakennetaan merkityksellisten sisältöjen avulla ostopolkua ja autetaan asiakasta kohti hänen tavoitettaan. Hän etsii ja hankkii tietoa, vertailee, karsii, valitsee ja perehtyy. Kun jäljellä ovat enää potentiaalisimmat vaihtoehdot, on aika ottaa yhteyttä, haastaa ja tehdä päätöksiä.

Kun kyseessä on vähänkin isompi ostopäätös, ostaja on yhteydessä myyjään ennen päätöksen tekoa. Hankkimansa tiedon vahvistukseksi hän haluaa keskustella toisen ihmisen kanssa. Ihmiseltä ihmiselle.

Henkilökohtaisen myyntityön merkitys ei siis ole vähentynyt, pikemminkin päinvastoin. Ostopolku ohjaa asiaan jo perehtyneen mahdollisen asiakkaan ja häntä matkalla auttaneet yhteen. Seuraavaksi hän pohtii, oletko juuri sinä oikea henkilö ratkaisemaan hänen ongelmansa. Myyntityö on entistä enemmän asiakkaan kuuntelua, hänen tilanteeseensa perehtymistä, ratkaisun etsimistä ja tarjoamista. Myyjä, asiantuntija, joka parhaiten tunnistaa asiakkaan tarpeet ja osaa ne ratkaista, tekee kaupat.

Ja koska kyse on aina tunteista, tarvitaan myös sitä luottamusta herättävää hyvää fiilistä osapuolten kesken.

Jari blogi

Kirjoittaja on yrityksemme vetäjä, joka on toiminut pitkään viestinnän eri tehtävissä. Vapaa-ajalla hänen suurena intohimonaan on jalkapallo, niin kentällä kuin katsomoissa.









 


 

Tarinan alkulähteillä

11.04.2017 12.47
Juha Koivunen


Runsas viikko takana uutta työtä. Lähes 30 vuotta radiotyötä tehneelle on outoa, kun tekstiä ei tarvitse loputtomasti tiivistää. Radiossa uutistekstit tai mainoksiin suunnitellut viestit ovat lyhyitä ja ytimekkäitä, sähkeenomaisia. Aikoinaan yhdeksänkymmentäluvulla siirryttyäni tamperelaiseen Radio ”Ysiviisseiskaan” minua ohjeistettiin, että oikea paikallisuutinen tarvitsee vain kolme lausetta. Sen kun oppi, osasi referoida ja tiivistää tekstiä. No joskus oli se neljäskin lause, mutta ei enempää. Tiedotetta laadittaessa on lupa laittaa hieman ”lihaa luiden ympärille”. Tiedotteessa avataan enemmän faktoja ja taustoja, jotta vastaanottaja saa nopeasti selkeän kuvan aiheesta ja ymmärtää heti mikä sisällössä on oleellista.

Ensimmäisellä työviikollani pääsin heti tositoimiin, sillä julkaisimme yhteistyösopimuksemme Ilves-Hockey Oy:n kanssa. Toimin täällä päässä yhteyshenkilönä ja vastaan Ilveksen viestinnästä. Rakennamme heille viestintästrategian ja jalkautamme sen sitten käytäntöön. Alkuvaiheessa selvitän, miten on toimittu ja mitkä ovat olleet itse kunkin vastuut. Sisällön laadusta tai määrästä asiat eivät ole jääneet kiinni, sillä Ilveksen mediatiimi ilves.com on tehnyt hienoa ja laadukasta työtä jo monta vuotta. Tämä työ jatkuu myös tulevaisuudessa.

On hienoa nähdä ja ennen kaikkea olla mukana rakentamassa Ilveksen tulevaisuutta. Kevään tiukka ottelusarja Tapparaa vastaan osoitti sen vahvan yhteisöllisyyden, joka liitetään menestyvään urheiluseuraan. Fanit ja kumppanit, niin pienet kuin isotkin, kantoivat seuran värejä ylpeinä joka paikassa. Tuntui, että koko kaupunki hengitti ja eli täysillä kiekosta. Tarinan ensitahdit ovat vasta alussa.


Juha koivunen 1Kirjoittaja on yrityksemme uusin työntekijä, joka ihmettelee maailman menoa ja seuraa kaikenlaista viestintää. Perustamperelainen musiikin ja jääkiekon harrastaja. Nauttii hyvästä ruoasta ja kokkailee mielellään.

Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.