Vinkkejä sujuvaan remonttiviestintään

19.09.2016 08.34
Klingendahlin viestintätiimi

Vuosi ilmanvaihdon peruskorjauksen viestintää on nyt takana Klingendahlissa. Työt jatkuvat vielä marraskuun loppuun asti, jolloin kiinteistössä palataan normaaliin järjestykseen. Effetin viestintätiimille on karttunut kasapäin kokemusta, samoin uusia ideoita ja osaamista.

Projekti on vahvistanut käsitystämme, että korjausrakentaminen on ennen kaikkea palveluliiketoimintaa, joka ei voi onnistua ilman ennakolta suunniteltua, oikea-aikaista viestintää.

Mitä asioita remonttiviestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa on syytä ottaa huomioon?

Ehkä perustavin asia on viestintätarpeiden erilaisuus. Klingendahlissa työskentelee viitisensataa työntekijää useilta eri toimialoilta. Odotukset viestinnältä vaihtelevat hurjasti. Yhdelle riittää suuntaa-antava info lähiajan peruskorjaustoimista, toinen odottaa niistä lähes päiväkohtaista tietoa suunnitellakseen omaa toimintaansa. Ja onhan se selvää: ohjelmistosuunnittelija voi yleensä väistyä remontin tieltä väliaikaisesti etätyöhön, kampaaja ja terapeutti eivät.

Vinkki 1: tunne kohderyhmäsi ja heidän tarpeensa kuin omat taskusi.

Jokaisen remontin osavaiheen jälkeen Effetin viestintätiimi on kerännyt osakkailta ja liiketilojen käyttäjiltä palautetta sekä viestinnästä että remontin yleisestä sujumisesta.

On tullut kiitosta ja totta kai myös kritiikkiä. Kriittisimmin on kommentoitu töiden etenemistä. Haastetta riittää, kun peruskorjaustyömaalla työskentelee usean eri aliurakoitsijan työntekijöitä ja seuraavaan työvaiheeseen päästään vasta kun edellinen on tehty. Effetin vastaus sujuvampaan toimintaan on mobiiliapplikaatio, jota kehitetään Klingendahlin viestintäprojektin osana. Se mahdollistaa reaaliaikaisen viestinnän paitsi tilojen käyttäjille, myös urakoitsijoiden kesken.

Vinkki 2: tue hankkeen toimijoiden sisäistä viestintää, jotta autat töiden sujuvaa etenemistä.

Koska tiedonjano on remontissa valtavaa, kirjallisten viikkotiedotteiden tueksi perustettiin palautekanava, joka on osoittanut tarpeellisuutensa. Kanava saattaa toimia joskus myös paineentasaajana, ja hyvä niin. Viikkotiedottamisen lisäksi hankkeessa on tuotettu tilojen käyttäjille lisämateriaaleja, kuten erilaisia käyttöohjeita, jotka on otettu vastaan tyytyväisinä.

Vinkki 3: perehdy sisältöihin, tiedä mistä puhut ja avaa kanava vastavuoroiselle viestinnälle.

Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.