Vaadi parempaa remppaviestintää, osa 2

06.06.2017 12.11
Päivi Eskelinen

Kiinteistö Oy Tampereen Klingendahl päätti keväällä 2015 noin viiden miljoonan euron korjaushankkeen aloittamisesta. Meidän tehtäväksemme annettiin peruskorjauksen viestintä liikekiinteistön yrityksille ja osakkaille.

Viestinnän suunnitteleminen aloitettiin pala kerrallaan. Tiedottaja jalkautui ensiksi yritysten juttusille ja kirjasi muistiin, minkälaista viestintää ne tarvitsevat ja mitä ehtoja ne toisaalta viestinnälle asettavat. Tarpeet ja toiveet vaihtelivat suuresti, sillä Klingendahlin seinien sisäpuolella ahertaa noin 70 yritystä yksinyrittäjistä satojen työntekijöiden pörssiyhtiöön.

Haastattelujen pohjalta korjaushankkeelle rakennettiin viestintäsuunnitelma. Se sisältää viestinnän tavoitteet ja periaatteet, keinot ja kanavat sekä viestintätoimien aikataulutuksen. Suunnitelmaa päivitettiin ja tarkennettiin sitä mukaa kun hanke eteni ja kokemusta kohderyhmästä kertyi lisää.

Tehtiin myös kriisiviestintäsuunnitelma, joka sisälsi käytännön toimintaohjeita pahan päivän varalle. Onneksi kriisisuunnitelmaan ei Klingendahlissa tarvinnut turvautua.

Kun peruskorjaus alkoi, viestintä pyörähti täyteen vauhtiin. Tiedottaja piti päivittäin yhteyttä pääurakoitsijan työmaamestariin. Tämän antamien työmaatietojen pohjalta julkaistiin joka perjantai viikkotiedote ja muita tiedotteita tarvittaessa.

Lisäksi avattiin kaikille avoin, arkisin kello 8–16 päivystävä sähköpostikanava, johon sai lähettää yleisiä ja omia tiloja koskevia kysymyksiä peruskorjauksesta. Kanavasta tuli supersuosittu. Yritysten tiedontarve oli suorastaan ehtymätön.

Laskimme, että vajaat puolitoista vuotta kestäneen remontin aikana kanavaan tuli yhteensä 1337 yhteydenottoa! Näiden lisäksi kysymyksiä lähetettiin suoraan tiedottajan sähköpostiin. Entäpä jos kaikki kysymykset olisivat tulleet työmaamestarille? Olisiko hän ehtinyt muuta tehdäkään kuin vastata niihin?

Näin toimittiin:
o Viestintä suunniteltiin kohderyhmän tarpeiden mukaan.
o Viestintä pahan päivän varalle mietittiin erikseen. Sovittiin, kuka mahdollisessa kriisissä   ottaa ohjat käsiinsä.
o Luotiin foorumi kysymyksille, ja niihin vastattiin mahdollisimman ripeästi.

 

Tämä blogi kannattaa lukea

01.06.2017 08.00
Annikaisa Knuutila


Omista toimittajaopinnoista on jo aikaa, mutta se ilahduttaa, että Tampereen yliopistosta ja alkuvaiheen työelämäharjoitteluista ammennetut opit vielä muistaa! Tosin... tekeekö niillä enää mitään?

Otsikot esimerkiksi olivat arvotavaraa ja erityisen kriittisessä tarkastelussa, ennen kuin pääsivät julkisuuteen.

Otsikon oli ytimekkäästi kerrottava uutinen tai asia, alkukappaleen kiteytettävä olennainen. Tekstin piti olla hyvää suomea, vetävää, etevää, oikein ja objektiivista. Hienoa, jos se vielä avasi uusia näkökulmia tai – kuten tutkiva journalismi – pystyi paljastamaan epäkohtia tai väärinkäytöksiä. Jutun luettuaan tiesi maailmasta jotain enemmän, vaikka olisi ollut kriittinenkin.

Lukijan aikaa ja aivoja arvostettiin.

Vanhat opit palautuivat ajatuksiin Helsingin Sanomissa julkaistusta Anna-Sofia Bernerin pakinasta ”Tämä mies ehtii tosi paljon”. Jos aikanaan otsikon piti kertoa tärkein asia, nyt se – siis tämä klikkiotsikko – piilottaa sen, jopa niin, ettei asiaa aina löydy itse jutustakaan. No, ennen digilehtiä ja sosiaalisen median kulttuuria tuollaiset otsikot eivät olisi olleet teknisesti edes mahdollisia, mutta eivät ne olisi menneet läpi laadullisestikaan. Harmittaa, että ne ovat mahdollisia nyt.

Toki tiedän, miksi näitä otsikoita nykyään tehdään. Sumea markkinointi kutittaa uteliaisuutta – tai paremminkin halua tirkistää tämän asian sisään. Luukusta voi sitten ponnahtaa kysymys, tässäkö tämä oli.


Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.