Esteetön taloyhtiö on hyvä koti

Klo 08.40 | 04.08.2014

Turun seudun esteettömyysasiamies Jaana Solasvuo muistuttaa Lounais-Suomen Kiinteistöviestissä, että meistä jokainen on lähes puolet elämästään jollakin tavalla esteellinen – esimerkiksi lastenvaunujen ja kauppakassien kanssa kulkiessaan.

– Onnettomuuden kohdatessa ihminen saattaa menettää osan toimintakyvystään, usein niin käy myös ikääntymisen myötä.

Solasvuo toteaa, että asuinympäristön merkitys korostuu yleensä ikäihmisillä, lapsilla ja toimintarajoitteisilla, jotka viettävät suhteellisesti enemmän aikaa kotona. Kuitenkin rakennukset on suunniteltu keskimäärin 180-senttiselle, terveelle miehelle, mikä tekee ympäristöstä monesti varsin haasteellisen.

Esteettömyys on
huomaamatonta

Esteettömyys on oikein toteutettuna vaivatonta, miellyttävää ja huomaamatonta.

– Esteetön rakennus on sellainen, jonka kaikkiin tiloihin ja kerrostasoihin on helppo päästä. Tilat ja niissä olevat toiminnot ovat helppokäyttöisiä ja loogisia.

Taloyhtiöiden esteettömyyttä voidaan Jaana Solasvuon mukaan edistää muun muassa hissillä, riittävän leveillä ja kynnyksettömillä ulko-ovilla, automaattiovilla ja avauslaitteilla, riittävän loivilla luiskilla, luistamattomilla kulkuväylillä, oikealla kunnossapidolla, valaistuksella, värikontrasteilla, erottuvilla katkaisijoilla sekä sopivasti sijoitetuilla levähdyspaikoilla.

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Kunnonkoti ja Turun kaupungin hissityöryhmä esittelivät esteetöntä asumista järjestämässään koulutus- ja näyttelytilaisuudessa.


Koko juttu on luettavissa Varsinais-Suomen, Rauman ja Satakunnan kiinteistöyhdistysten julkaiseman Lounais-Suomen Kiinteistöviestin numerosta 3/2014. Hybridiviestintä Effet vastaa lehden sisällöntuotannosta ja ulkoasusta.

Twitter

Effetin twiittauksia

Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.