Taloyhtiön häirikkö kuriin

Klo 08.37 | 04.03.2014

Häiritsevää elämää viettävä naapuri voi olla pahimmillaan sitkeä kiusa, eikä taloyhtiöillä ole kovin paljon keinoja puuttua häiritsevään käyttäytymiseen. Yleensä ensimmäinen askel on isännöitsijän laatima kirjallinen varoitus, joka annetaan tiedoksi asukkaalle ja osakkaalle.

Lounais-Suomen Kiinteistöviestissä todetaan, että järein uhka ja taloyhtiölle myös ainoa yhtiöoikeudellinen keino häirikön taltuttamiseksi on huoneiston hallintaan ottaminen.

Ennen hallintaanottoa hallituksen on aina annettava osakkaalle ja asukkaalle kirjallinen varoitus, jossa mainitaan hallintaanoton peruste sekä uhataan itse hallintaanotolla. Varoituksen jälkeen osakkaalle annetaan kohtuullisesti aikaa korjata tilanne.

Naapureiden oltava
valmiita todistamaan

Mikäli häiriöt jatkuvat, hallitus kutsuu koolle yhtiökokouksen, joka päättää hallintaanotosta. Osakas ja asukas voivat moittia päätöstä 30 päivän kuluessa sen tiedoksi saamisesta nostamalla kanteen käräjäoikeudessa. Erityisesti näissä tilanteissa tarvitaan todisteluja häiriöistä ja yleensä avaintodistajia ovat naapurit.

−Hallintaanotto on aina poikkeuksellinen ja tiukan määrämuotoinen menettely, josta säädetään asunto-osakeyhtiölaissa, joten prosessi on syytä viedä läpi huolella ja lakia noudattaen, Kiinteistöliiton päälakimies, VT Jenni Hupli korostaa.

− Toki akuuteissa häiriötilanteissa tulee aina kutsua paikalle poliisi rauhoittamaan tilanne, mutta mikäli häiriöt toistuvat on lähdettävä varoituksen ja hallintaanoton tielle.

Hupli koulutti varsinaissuomalaisia isännöitsijöitä ja hallituksen jäseniä häiriötilanteiden hallinnasta taloyhtiössä. Kuva on koulutustilaisuudesta.


Koko juttu on luettavissa Varsinais-Suomen, Rauman ja Satakunnan kiinteistöyhdistysten julkaiseman Lounais-Suomen Kiinteistöviestin numerosta 2/2014. Hybridiviestintä Effet vastaa lehden sisällöntuotannosta ja ulkoasusta.

Twitter

Effetin twiittauksia

Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.